Svensk tillväxt lägre än väntat

16-07-29 11:19 | Makroekonomi

Den svenska BNP-tillväxten har avtagit mer än väntat under första halvan av 2016 enligt siffror från Statistiska centralbyrån. Under andra kvartalet 2016 ökade BNP med 0,3 procent, klart längre än förväntat från analytiker och Riksbanken. BNP-tillväxten har avstannat kraftigt i år jämfört med förra året då tillväxten per kvartal i snitt var 1,2 procent.

Den främsta anledningen till att BNP-tillväxten avstannat är en minskad export. Även hushållens konsumtion växer långsammare än tidigare, men ökar fortfarande i en rimlig takt.

En svagare tillväxt är en utmaning för Riksbanken, då en lägre tillväxt gör det mindre troligt att inflationen stiger längre fram. Däremot ska vi komma ihåg att den inhemska ekonomin fortfarande mår bra och att detta är Statistiska centralbyråns första och preliminära beräkning av andra kvartalets BNP-tillväxt.

Läs gärna hela analysen (på engelska) av vår chefsanalytiker Torbjörn Isaksson.