Boränteprognos: Riksbanken sänker inte räntan mer

16-09-26 15:03 | Boende och boräntor | Makroekonomi | Privatekonomi

Riksbanken satt still i båten vid det senaste penningpolitiska mötet och vår bedömning är att räntan inte sänks mer. Botten är nådd även om räntan inte lär stiga nämnvärt i närtid.'

Riksbanken har en längre tid använt kronan som verktyg för att få upp inflationen. Genom att försvaga kronan mot andra valutor importerar vi mer inflation. Kronan har dock försvagats mer än vad Riksbanken räknat med under sommaren och det finns därmed inget behov av att nu gå vidare med än mer expansiv politik. Inflationsförväntningarna har dessutom stigit, vilket är viktigt för Riksbanken som vill skapa förtroende för inflationsmålspolitiken, det menar Annika Winsth i vår senaste boränteprognos.

Läs hela boränteprognosen (pdf, 47 KB). (pdf, 47 KB)