Splitternya lösningar och energi från Nordea Startup Accelerator

Deltagarna i Accelerator i Stockholm
16-11-01 14:41 | Digitala tjänster | Om Nordea

Genom Nordea Startup Accelerator vill vi sätta fart på vårt innovationsarbete och ta hjälp av nystartade teknikföretag för att få fram nya tjänster som vi kan erbjuda kunderna. Programmet har nu nått halvvägs och det är sex veckor kvar till mål.

Företagen som valts ut för programmet befinner sig i olika mognadsfaser och verkar inom olika områden, även om de flesta hör hemma i fintech-sektorn. De bidrar alla med nya influenser och perspektiv. De 14 teamen anlände till Nordeas huvudkontor i Stockholm och Helsingfors för sex veckor sedan, med mycket energi och stora förväntningar.

- Att arbeta tillsammans med dessa startupföretag är inte bara inspirerande; det är också till stor hjälp för oss att studera deras attityd till teknik, deras arbetssätt och deras inställning till den digitala världen, säger Ewan Macleod, Chief Digital Officer på Nordea.

Deltagarna i Accelerator i Finland

Företagen i programmet arbetar nära sina mentorer från Nestholma och Nordea. Mentorerna hjälper företagen att hitta rätt i organisationen och knyta kontakter med personer som kan utveckla och ge återkoppling på deras verksamhet. Just nu genomförs två tester av nya tjänster bland Nordeas medarbetare, och ett tredje test, där våra kunder kommer kunna delta, är näst på tur.

- Nordea har gett oss tillgång till ett fantastiskt kontaktnät och sporrat oss att få fart på vår affärsutveckling. Vi har fått veta vad som är bästa praxis när man bygger upp ett företag, och utbildningen som vi fått under programmet har varit relevant och nyttig. Valideringen från storföretaget Nordea och Nestholma, som har stor erfarenhet av att driva inkubatorprojekt, har även den varit till stor hjälp, säger Daniel Bessmert, grundare av Zash, som i 12 veckor sitter på Nordeas kontor i Stockholm, tillsammans med fem andra startups. Zash hjälper detaljhandelsföretag att sänka sin kostnader och höja omsättningen genom digitalisering.

Nordea kan få stort utbyte av att samarbeta med startupföretag, till exempel genom att ta till sig deras smidiga arbetssätt och få inspiration till det interna innovationsarbetet, men också genom att kunna förse kunderna med nya och kanske banbrytande tjänster eller produkter i snabb takt om och när det passar dem.

- Poängen med att samarbeta med startupföretag är att utforska hur vi tillsammans kan ta fram smarta och innovativa tjänster snabbare till våra kunder, istället för att utveckla dem helt själva. Vi har också hittat en jättebra ny lösning som kan öka effektiviteten i våra interna processer, så Accelerator ger nya insikter på så många sätt, säger Jan Sirich som ansvarar för programmet.

Den 29 november avslutas programmet med en demo-dag i Helsingfors där alla deltagande företag har chans att presentera sig för inbjudna investerare, mentorer, Nordea-partners och Nordeachefer.

Läs mer om de 14 startupföretagen.