Nordea för framtiden genom Teach for Sweden

Mother and child
16-11-07 12:23 | Om Nordea | Hållbarhet

Vi vill att alla barn ska kunna välja sin egen framtid. Vi tror på en värld där alla, oavsett bakgrund, har tillgång till en likvärdig skola. Det är därför vi engagerar oss i programmet Teach for Sweden.

Teach for Sweden är en organisation som rekryterar talanger med examen i naturvetenskapliga ämnen, både från näringslivet och direkt från universiteten. De ska sedan jobba runt om i Sverige som lärare i skolor som har stora utmaningar. Organisationen startade år 2013 och dess verksamhet är sprunget ur målet att alla barn, oavsett socioekonomisk bakgrund, ska ha samma möjlighet att klara skolan.

- Anställda från Nordea utgör ett stort antal av mentorerna i programmet och det visar att vi bryr oss. I näringslivet krävs ett starkt ledarskap, men det ledarskapet är precis lika viktigt att lyfta hos lärarna i skolan, säger Tomas Björklund, Strategic Event & Sponsoring Director.

Nordea har redan från starten varit med som huvudsponsor. Genom att tillgängliggöra mentorer från vår organisation, och på så sätt dela med oss av vårt sätt att arbeta, kan vi inspirera och stimulera ledarskapsutveckling för lärare på flera nivåer. Varje år rekryterar vi nya engagerade Nordea medarbetare som vill vara mentorer inom Teach for Sweden, en rekrytering som precis startat för nästa termin. Vi har hittills bidragit med 26 mentorer och många av adepterna vittnar om att Nordeas ledarskapsmodell även kan användas i klassrummet.

Se filmen nedan med en av våra deltagare, Karan Partovi (5:04)