Vad betyder valet av Trump för ekonomin?

16-11-09 15:50 | Börs och investeringar | Sparande och pension

Efter en lång natt kan vi konstatera att Donald Trump blir USA:s nästa president. Det spekuleras nu i vad valet av Trump innebär för såväl USA som för världsekonomin. En sak som är säker är att det som sker i USA har en tendens att påverka övriga världen. Nordeas chefekonom Annika Winsth är på plats i Washington DC där hon följt valet. Vi tog en pratstund med henne.

Vi såg tidigt en kraftig nedgång på börserna, men som sedan återhämtade sig snabbt. Vad beror detta på?
Det var inte förväntat att han skulle vinna, så det blev stora svängningar inledningsvis. Hans segertal, där han inte drev någon tuff linje utan snarare sökte försoning, bidrog till att lugna marknaderna. Trump har sagt att han ska bedriva en expansiv finanspolitik, med bland annat skattesänkningar och infrastruktursatsningar, vilket kan höja de långa räntorna i USA och därmed också i Sverige.

Hur påverkar detta utsikterna för världsekonomin framöver?
En mycket viktig händelse kommer vara hur den amerikanska centralbanken, Fed, väljer att agera framöver. Sedan är frågan fortfarande vad han gör långsiktigt. Detta kommer marknaderna följa noggrant framöver.

Vilken sorts ekonomisk politik kommer den nya presidenten att föra?
Det är upp till bevis för Donald Trump nu. Det beror på vilka delar av den politik han föreslagit som han nu kommer att driva, men också vilken politik han får med sig sitt eget parti på. Dessa frågor har vi inte svar på idag.

Hur påverkar detta svensk ekonomi?
Inledningsvis ganska lite, men på sikt handlar det om vilken politik han faktiskt väljer att föra. Han har tidigare talat om en protektionistisk politik med stängda gränser. Det vore inte bra för Sverige.