Absolut krav att rutten ändras vid Standing Rock

16-12-13 16:02 | Om Nordea

Nordea ställer som absolut krav på de bolag som står bakom Dakota Access Pipeline att de ska dra om oljeledningen enligt en annan rutt så att den inte går i närheten av Standing Rock Sioux Tribes reservat. Nordeas Responsible Investment Committee har också beslutat att placera de tre bolagen i karantän i sex månader. Under den här tiden är det inte tillåtet för förvaltare att investera i dem.

”Nordea kommer senast på fredag den 16 december att skicka ett brev till företagen med ett tydligt krav: bolagen ska respektera Standing Rock Sioux Tribes krav att inte dra ledningen i närheten av deras reservat”, säger Sasja Beslik, chef för Hållbara finanser.

Just en omdragning av oljeledningen var det krav som Dave, hövdingen för Standing Rock Sioux Tribe, framförde till Sasja Beslik vid deras möte förra veckan. Sasja Beslik var i North Dakota för att träffa intressenterna kring oljeledningen och bilda sig en egen uppfattning om situationen. Slutsatsen är att den bedömning av miljöriskerna som gjorts är korrekt genomförd. Däremot framkom att projektören inte genomfört förankringen av projektet helt korrekt så att den nått alla nivåer inom stammen Standing Rock

”Jag tycker egentligen inte heller att världen behöver en oljeledning till men det är inte bygget i sig som stammen vill stoppa, det går redan åtta ledningar under Missouri river. Det är placeringen nära reservatet som stammen vill ändra”, säger Sasja Beslik.

I ett möte med Greenpeace igår, måndag, ifrågasatte organisationen varför Nordea inte bara sålt sina innehav. Sasja Beslik förklarade då att Nordeas arbetssätt är att använda innehav för att påverka verksamheter till det bättre. Om vi inte har ett innehav har vi ingen möjlighet att påverka. Uteslutning är därför en sista utväg och sker när vi bedömer att utsikterna för förändring är omöjliga.

En försäljning av innehaven i de tre bolagen bakom Dakota Access Pipeline, det vill säga Energy Transfer Partners, Sunoco Logistics Partners och Philips 66, blir aktuell:

• Om bolagen bakom Dakota Access Pipeline inom den kommande sexmånadersperioden gör klart att de inte kommer att respektera kravet på en omdragning av oljeledningen. Då kommer Nordeas team för Sustainable Finance att rekommendera vår Responsible Investment Committee att sälja innehaven.
  • Om de berörda bolagen döms för brott mot ursprungsbefolkningens rättigheter. Då kommer Nordeas team för Sustainable Finance rekommendera en försäljning av innehaven.
  • Om företagen vinner en rättsprocess kring den berörda sträckan av oljeledningen, eller om en förändrad politisk situation resulterar i att företagen får tillstånd att dra oljeledningen på Standing Rock Sioux Tribes mark, kommer Nordeas team för Sustainable Finance rekommendera en försäljning av innehaven.

Annars kommer Nordea att fortsätta att försöka påverka situationen genom att vara en aktiv innehavare.

Förutom att träffa hövdingen för Standing Rock och andra intressenter i North Dakota, besökte Sasja Beslik även de läger på båda sidor om Cannonball River där de människor som protesterar mot pipelinen har samlats. Han beskrev situationen där som lugn. Sedan Department of Army dragit tillbaka bygglovet vid Lake Oahe betraktas inte längre de som protesterar i lägren som obehöriga och enligt Sasja Beslik såg han inte en enda polis på platsen.