Sasja Beslik är Årets Bankprofil 2016

Beslik Sasja
16-12-22 9:51 | Om Nordea | Hållbarhet

Sasja Beslik, chef för Hållbara finanser inom Nordea Wealth Management, har av tidningen Privata Affärer utnämnts till Årets Bankprofil 2016. Han får priset bland annat för sin vilja att ta de obekväma diskussionerna med såväl företag som med media.

-Sasja Beslik har skarpa synpunkter på börsbolagen och han är synlig i medierna samt ger intryck av att vara både konkret och handgriplig när han talar om etik och hållbarhet, skriver juryn i sin motivering.

Efter att ha arbetat med att integrera och utveckla miljö-, sociala och ägarstyrningsaspekter (ESG) inom finansbranschen sedan 2003 är det ”kul att bli uppmärksammad, säger Sasja Beslik. I samma stund påpekar han dock att priset är till alla som jobbar med och brinner för de här frågorna inom Nordea.

Att hållbarhet får uppmärksamhet just nu tror han beror på att allt fler kunder och andra intressenter inser att finansbranschen, som investerare och finansiär, spelar en avgörande roll i klimatfrågan. Finansbranschen är kanske den enda sanna världsmedborgaren, kapital kan flyttas från ena sidan av jorden till den andra på några sekunder, utan nationella hänsynstaganden, säger han.

-Jag är övertygad att vi kan göra skillnad för miljoner människor över hela världen genom att göra affärer på ett ansvartagande sätt. Vi kan göra skillnad samtidigt som vi tjänar pengar. Ju fler som fattar hur det här hänger ihop, desto snabbare kommer omställningen att äga rum, konstaterar Sasja Beslik.

Priset är inte hans första inom området hållbarhet. De senaste två åren har till exempel Nordea Asset Management tilldelats Capital Finance Internationals pris för bästa ESG-investeringsprocess i Europa. År 2013 tilldelades Sasja Beslik H.M. Konungens medalj 8:e storleken i Serafimerordens band för sina insatser inom svenskt miljö- och hållbarhetstänkande.

Priset för Årets Bankprofil delades ut första gången år 2000. Priset röstas fram av en jury utnämnd av tidningen Privata Affärer.

Juryns motivering
Han har en stark röst och ca 300 fondmiljarder EURO i ryggen. Han för obekväma diskussioner med företag och i media. Det kan göra skillnad när många är mer måna om att verka reko än att faktiskt agera.

Sasja Beslik har skarpa synpunkter på börsbolagen och han är synlig i medierna samt ger intryck av att vara både konkret och handgriplig när han talar om etik och hållbarhet.