Extrahera värde med algoritmer

17-01-20 14:52 | Digitala tjänster

Hur data science revolutionerar bankvärlden

Med data science (avancerad dataanalys) kan vi ligga steget före kunderna, och förutse och lösa deras problem innan de själva märker av dem. Vi vill överträffa våra kunders förväntningar. Vi vill att de ska fråga:  ”Hur bar de sig åt?”

Idag kan vi göra något som vi inte kunde göra förr. Med hjälp av maskininlärning i realtid och algoritmdrivna lösningar kan vi samla in och analysera en uppsjö av data som våra kunder använder som underlag när de fattar viktiga beslut. När de här datamängderna kopplas samman och analyseras på rätt sätt blir de en fantastisk källa till värdefull kunskap och strategiska insikter. Och det gör att vi kan specialanpassa och förbättra kundupplevelsen.

Min filosofi är att data science börjar och slutar med individen. Modern data science handlar om datasystem, maskininlärning, algoritmer och big data, men framför allt handlar det om individuella val och beteenden.

Låt mig betona att data science inte är något slags ”storebror ser dig”. Det handlar om att göra ditt liv lättare genom att ge dig den mest relevanta informationen, som bäst uppfyller dina behov vid varje tidpunkt - och vi ser naturligtvis till att alltid följa alla lagar och regler när vi använder och bearbetar data.

I dagens överflöd av information kan människor drabbas av det som psykologiprofessorn Barry Schwartz kallar ”valförlamning”. Det är därför som data science kan vara till så stor hjälp för individer och organisationer: det blir lättare att hantera alla de valmöjligheter som informationsöverflödet skapar.

Leonardo da Vinci sa en gång ungefär att det enkla är det mest förfinade. Det är något som många företag borde börja sträva efter när de planerar för sina kunders upplevelser, och det är ett centralt inslag i det uppdrag vi i Nordea har tagit på oss.

Fakta: Intelligenta algoritmer

I Nordea använder vi data science till att utveckla produkter och tjänster som vi hoppas snart ska göra skillnad i våra kunders liv. Genom direkt återkoppling från kunderna kan vi anpassa utvecklingen så att den uppfyller deras behov på bästa sätt. Här är ett axplock av det vi jobbar på just nu:

• Intelligenta rekommendationssystem, baserade på maskininlärning och artificiell intelligens som hjälper kunderna med deras ekonomiska beslut

• Experiment med modern teknik som ögonspårning, analys av ansiktsuttryck och känslor och etnografiska tekniker för bättre banktjänster online och i mobilen, kundkontakter och onlinehandel

• Anpassning av innehållet online utifrån varje kunds beteende och intressen

• Tester av kundbeteende genom  avancerade experiment för att reducera latens och väntetider och ge enkel åtkomst till produkter, tjänster och relevant information och därmed ta hand om våra kunder på ett mer effektivt sätt

• Användning av algoritmer för att förhindra bedrägerier och penningtvätt

Profil: Carmine Gioia är Nordeas nya Chief Data Scientist

Carmine Gioia började nyligen i Nordea som chef för Data Science and Analytics Department, med över 100 data science-proffs. Carmine har 20 års erfarenhet av data science, och jobbade tidigare i Saxo Bank som Chief Data Scientist & Analytics Officer och Group Global Head of Data Science and Strategy. Han har också varit Chief Data Scientist för Oticon AS, en del av William Demant Holding. Carmine har en doktorsexamen i mikroekonometri och har varit rådgivare till några av världens mest framgångsrika företag. Han har arbetat med Data Science, Big Data och Design of Experiments hos Massachusetts Institute of Technology, där han också var biträdande professor och forskare i School of Engineering. Han är italienare, och driver en liten aikido-studio på ideell basis, och gillar att träna aikido och taekwondo med sina två barn. På sin lediga tid gillar han att programmera Deep Learning Algorithms i Python och hoppas få  sin fru och sina barn att gå igång på samma hobby.

Följ Carmine Gioia på LinkedIn.