Helårsrapport 2016: Bättre service och digitala tjänster

17-01-26 7:22 | Digitala tjänster | Om Nordea

Nordea presenterade idag ett stabilt resultat för 2016. Det har varit ett händelserikt år då vi har lagt stort fokus på att utveckla nya digitala tjänster för våra kunder men också på att göra personlig service och rådgivning mer tillgänglig.

- Vi har lyssnat på våra kunder som vill ha relevanta och lättanvända digitala tjänster för att sköta sina bankärenden. De vill också att vi ska finnas där när de behöver personlig service och rådgivning. Detta har vi fokuserat på att förbättra under 2016 och satsningarna fortsätter även i år, säger Anna Storåkers, Sverigechef på Nordea.

Våra kunder kan få personlig service via telefon dygnet runt, årets alla dagar. 3,2 miljoner kunder ringde vår kundtjänst under 2016. Under året lanserade vi också en chatt i vår Mobilbank som blivit ett populärt alternativ. Där har vi hittills chattat och hjälpt 112 000 kunder.

- Ett allt vanligare alternativ till de rådgivningsmöten som dagligen hålls på våra kontor, är onlinemöten. Där möter kunden rådgivaren online, via telefon och delad skärm. Vart tredje möte sker nu på det sättet. Kunderna uppskattar att de kan boka ett möte med kort varsel även om de är på resande fot eller sitter i sommarstugan, förklarar Anna Storåkers.

Läs resultatet här.

Detta har också hänt under 2016

• Under 2016 fortsatte våra fonder öka i popularitet. Nordea var den bank i Europa som växte mest på fondsidan.
  • De stora företagskunderna fortsätter att välja Nordea. Vi är den enda banken i Norden som är med på topp 10-listan över globala samordnare av börsintroduktioner, vi är den främsta banken i Norden inom det området.
  • Nordea satsar stort på de små företagskunderna. Ett exempel på det är att vi under året har öppnat online-kontor. Där kan företagen, på ett enkelt sätt och när det passar dem, sköta alla sina bankärenden och kontakter med oss genom datorn eller mobilen.
  • Vi har också startat ett acceleratorprogram där start-up företag med Nordeas stöd utvecklar framtidens banktjänster. Syftet är att skapa ett innovativt och lärande samarbete mellan oss och start-up-företagen.