Så kan du planera med din boränta

17-02-15 13:03 | Boende och boräntor | Sparande och pension | Makroekonomi

Riksbanken har precis beslutat att lämna reporäntan oförändrad, på - 0,50 procent. Vi kan troligtvis räkna med låga räntor ännu en tid framöver, åtminstone året ut. Det finns ändå flera olika frågor att tänka på medan boräntorna fortfarande är låga.

Vilken ränta passar dig bäst?

Ska man välja rörlig eller bunden ränta? Allt verkar peka mot att man ska välja rörlig ränta, (den rörliga räntan är bunden tre månader i taget), då den ligger lägst. Men med den rörliga räntan följer en osäkerhet om vad dina lån kommer att kosta över tid. Beslutet måste fattas mot bakgrund av din egen ekonomi. Har du stora lån och vet med dig att du är högt belånad, kan det vara tryggare att välja en bunden ränta så att du vet exakt vad ditt lån kostar dig. Fördelen med att välja rörlig ränta är att du enklare dels kan ändra till bunden ränta, dels kan lösa lånet utan att det kostar något extra. Om du inte är högt belånad och har marginaler i din ekonomi, kan du dra nytta av den rörliga räntan. Ett sätt att hitta en vettig balans i boendeekonomin är att dela upp lånet så att man kan välja rörlig ränta för en del, och bunden ränta för en annan. Många banker erbjuder också bolån med räntetak där man väljer rörlig ränta men med en förutbestämd maxnivå som räntan inte får överstiga. Det kan liknas vid en försäkring mot stigande räntor där man betalar en premie för att få räntetaket. Det finns helt enkelt fler lösningar på frågan om rörlig eller bunden ränta!

Bygg upp en ekonomisk krockkudde

Genom att passa på att spara hela eller en del av mellanskillnaden mellan dagens låga ränta och en tänkt högre nivå kan du bygga upp en ekonomisk krockkudde. Vilka utgifter ser du framöver? Har du möjlighet skulle jag rekommendera att du delar upp sparandet i flera delar så att en del går till buffert och andra delar till pension och annat långsiktigt sparande. Här nedan ser du ett exempel på vad en räntehöjning kan komma att kosta per månad.

Exempel på högre ränta

Skillnaden i kostnader för ett lån på tre miljoner kronor, med en räntenivå på 2 % och en ny räntenivå på t ex 5 % är cirka 5 000 kronor per månad (efter ränteavdrag). För ett lån på 5 miljoner kronor skulle det bli motsvarande nära 9 000 kronor mer per månad.

Hur skulle det bli för dig? Prata med din bank om hur du bäst kan gardera dig ekonomiskt för ökade boendekostnader.

Read more news

pulse om börsen

Nordea Pulse om börsen, mode och fonder

Nordea podcasts Nordea podcasts

I detta avsnitt av Nordea Pulse träffar vi fondförvaltaren John Hernander.

nordea entre

5 svar på vanliga missförstånd om banken

Om Nordea

Vi reder ut vad som hände med skattepengarna på 90-talet.

”Vi finns här för våra kunder”

Om Nordea

Moderbolagets säte ska flytta till Finland.

Robotar välkomnas

Makroekonomi

Vad har apotekare, säkerhetsvakt och kock gemensamt?

Spara i fonder - pod

Det bästa med att spara i fonder

Nordea podcasts Nordea podcasts

Annika Hagstedt från Hållbara investeringar om varför man ska spara i fonder.