Nordeafonder vinner Morningstar Awards

17-03-13 15:02 | Priser | Sparande och pension | Om Nordea

Nordea Småbolagsfond Norden är bästa Nordenfond och Nordea Stratega 70 bästa allokeringsfond. Måndagen den 13 mars korades vinnarna på Morningstar Awards i Stockholm.

Morningstar är världens största oberoende utgivare av fondinformation. De gör även en ranking som lyfter fram de fonder som är bäst på att ge god avkastning i förhållande till risk. I år är det premiär för Morningstar Awards i Sverige där man korar de bästa fonderna på den svenska marknaden i olika kategorier.

Nordeas blandfond Nordea Stratega 70 vinner pris som bästa allokeringsfond med motiveringen:

”Morningstar Fund Awards belönar överavkastning kombinerat med lågt risktagande och Nordea Stratega 70 är en blandfond som stadigt överträffat snittet bland konkurrenterna de senaste sex åren.”

- Vi har ett starkt team med många kompetenser och tillsammans skapar vi många bra möjligheter att skapa avkastning i de fonder vi förvaltar. Ledstjärnan i vår förvaltning handlar om att arbeta systematiskt och vara trogen den strategi som vi valt att arbeta efter. Vi är såklart väldigt glada, och samtidigt ödmjuka, för att vårt arbete uppmärksammats på detta vis, säger Per Walter, chef för teamet som förvaltar fonden.

Nordea Småbolagsfond Norden vinner pris för bästa Nordenfond med motiveringen:

”Ett stort antal innehav fortsätter att ge bra riskspridning, men ökad andel innehav med hög exponering mot marknaden har gett fin utväxling de senaste två åren och lyft Nordea Småbolagsfond Norden till högsta Morningstar Rating.”

Mats Andersson har förvaltat fonden sedan 2002 och Björn Henriksson anslöt som förvaltare 2011. De har en tydlig strategi i sin förvaltning.

- Vi investerar i kvalitetsbolag. När vi investerar i ett bolag ska de ha en tydlig affärsmodell, en bra ägarbild, en tydlig långsiktig strategi och självklart en bra värdering, säger Mats. Vi är såklart både glada och tacksamma för detta fina pris.

En viktig del i Mats och Björns förvaltning är även att träffa bolag och de gör över 100 bolagsbesök varje år.

Nordens bästa Nordenfond

Nordea Småbolagsfond Norden fick dessutom ta emot pris som bästa Nordenfond i Finland och Norge.

- Fonden levererar år efter år och dessa utmärkelser är en bekräftelse på att Mats och Björn, som arbetat med fonden så länge, har en klar och tydlig förvaltningsstrategi som leder till dessa fantastiska framgångar säger Maria Rengefors, chef för Nordea Fonder i Sverige.

Läs mer om fonderna och intervjuer med fondens förvaltare på Nordeas Fondmagasin.

Notera att Nordea Småbolagsfond Norden är för närvarande endast möjlig att spara i inom Premiepensionssparandet.

Läs fler nyheter

Visar 5 av 370 resultat

Young woman sitting on the jetty

Alla Hjärtans Dag: Se upp för kärlekssvindlare

Hållbarhet

Nordeas team som bekämpar bedrägerier ger tips om hur du upptäcker och undviker kärlekssvindlare på nätet.

Koncernchefens kommentar till resultatet för det fjärde kvartalet

Om Nordea Frank Vang-Jensen

Nordea's VD Frank Vang-Jensen kommenterar resultatrapporten för det fjärde kvartalet som släpptes idag.

Nordea Klimatfond vinner pris som Årets uppstickare

Sparande och pension Responsible investment Om Nordea

Tidningen Privata Affärer utnämner Nordea Klimatfond till Årets Uppstickare

Anders Langworth

Ett år i hållbarhetens tecken för Nordea

Om Nordea Hållbarhet

Vi summerar det gångna årets händelser inom hållbarhetsområdet.

Framtidsfullmakt - tryggar din ekonomin för framtiden

Privatekonomi

Familjerättsjurist Caroline Törnquist: Det är du som fullmaktsgivare som bestämmer vad fullmakten ska omfatta

Visar 5 av 370 resultat