Starta eget – en dröm som få vågar genomföra

17-07-04 10:07 | Företag

Under Nordeas frukostseminarium på tisdagen i Almedalen diskuterade Stefan Andersson, Nordeas Sverigechef för små och medelstora företag, och regionchef Maria Skoglund varför inte fler svenskar startar företag. Med på seminariet var även Gisele Mwepu, Grundare och VD för Okapi Finance.

Många svenskar bär på en dröm om att starta eget företag. Enligt en rapport från Tillväxtverket uppger närmare hälften av svenska folket att de kan tänkta sig starta eget. Men i slutändan är det bara nio procent som vågar ta steget fullt ut och förvekliga sin dröm.

– Det handlar till stor del om att man inte riktigt vågar. Det upplevs som krångligt att starta eget och det är många frågor man känner att man inte bemästrar. Samtidigt som det finns ett socialt trygghetsnät när du är anställd som du går miste om när de startar eget. Det något som jag tycker politikerna borde titta närmare på, säger Stefan Andersson.

Maria Skoglund, regionchef på Nordea, lyfte även upp hur viktigt det är från ett samhällsperspektiv att fler vågar starta företag.

– Vi behöver fler företag, säger Maria Skoglund och pekar samtidigt på att det kan upplevas problematiskt att starta eget då det är många som vill skjuta ned ens idé. Det krävs mod, engagemang, tid och pengar. För att lyckas är det också viktigt att visa passion och ägarskap för sin idé och i ett tidigt skede tänka ut risker och möjligheter.

Gisele berättade om hur hon har gått tillväga när hon startade upp Okapi Finance och påpekade att det som entreprenör är viktigt att vara passionerad och fokusera framåt.

– Fokusera på att hitta lösningar istället för att se alla hinder. Om jag hade vetat allt jag vet nu när jag började, hade jag nog inte ens satt igång. Mitt driv kommer från min starka passion att hitta lösningar som hjälper människor. På resans gång har jag också lärt mig att man måste bli bättre på att marknadsföra sig själv, berätta vad du är bra på annars är det ingen som får reda på det!

Nordea i Almedalen

Läs fler nyheter

Annika Winsth: Risker med expansiv budget

Makroekonomi

"Ekonomin närmar sig snabbt kapacitetstaket."

pulse om börsen

Nordea Pulse om börsen, mode och fonder

Nordea podcasts Nordea podcasts

I detta avsnitt av Nordea Pulse träffar vi fondförvaltaren John Hernander.

nordea entre

5 svar på vanliga missförstånd om banken

Om Nordea

Vi reder ut vad som hände med skattepengarna på 90-talet.

”Vi finns här för våra kunder”

Om Nordea

Moderbolagets säte ska flytta till Finland.

Robotar välkomnas

Makroekonomi

Vad har apotekare, säkerhetsvakt och kock gemensamt?