Starta eget – en dröm som få vågar genomföra

17-07-04 10:07 | Företag

Under Nordeas frukostseminarium på tisdagen i Almedalen diskuterade Stefan Andersson, Nordeas Sverigechef för små och medelstora företag, och regionchef Maria Skoglund varför inte fler svenskar startar företag. Med på seminariet var även Gisele Mwepu, Grundare och VD för Okapi Finance.

Många svenskar bär på en dröm om att starta eget företag. Enligt en rapport från Tillväxtverket uppger närmare hälften av svenska folket att de kan tänkta sig starta eget. Men i slutändan är det bara nio procent som vågar ta steget fullt ut och förvekliga sin dröm.

– Det handlar till stor del om att man inte riktigt vågar. Det upplevs som krångligt att starta eget och det är många frågor man känner att man inte bemästrar. Samtidigt som det finns ett socialt trygghetsnät när du är anställd som du går miste om när de startar eget. Det något som jag tycker politikerna borde titta närmare på, säger Stefan Andersson.

Maria Skoglund, regionchef på Nordea, lyfte även upp hur viktigt det är från ett samhällsperspektiv att fler vågar starta företag.

– Vi behöver fler företag, säger Maria Skoglund och pekar samtidigt på att det kan upplevas problematiskt att starta eget då det är många som vill skjuta ned ens idé. Det krävs mod, engagemang, tid och pengar. För att lyckas är det också viktigt att visa passion och ägarskap för sin idé och i ett tidigt skede tänka ut risker och möjligheter.

Gisele berättade om hur hon har gått tillväga när hon startade upp Okapi Finance och påpekade att det som entreprenör är viktigt att vara passionerad och fokusera framåt.

– Fokusera på att hitta lösningar istället för att se alla hinder. Om jag hade vetat allt jag vet nu när jag började, hade jag nog inte ens satt igång. Mitt driv kommer från min starka passion att hitta lösningar som hjälper människor. På resans gång har jag också lärt mig att man måste bli bättre på att marknadsföra sig själv, berätta vad du är bra på annars är det ingen som får reda på det!

Nordea i Almedalen

Läs fler nyheter

7 miljarder pensionspengar blir nu grönare

Hållbarhet Sparande och pension

Nordea Liv & Pensions traditionellt förvaltade pensionsportfölj ska nu ställa om till enbart hållbara investeringar.

Tävlingsvillkor #duharminrygg

Om Nordea

Så här går det till att tävla med Nordea om festivalbiljetter 2018.

Vinn egna festivalbiljetter 2018

Om Nordea

Festivalsommaren 2018 är snart här! Vi vill att du ska få en härlig start så nu tävlar vi ut biljetter till Summerburst, SummerOn och Stockholm Pride.

Kundens behov centralt för Nordeas robotar

Om Nordea

Mycket av allt arbete inom banken fokuseras nu på att utveckla tjänster som gör det enklare för oss att serva våra kunder.

Nordea serverar dig det senaste numret av Economic Outlook

Makroekonomi

Anmäl dig till ett webbseminarium på ditt eget språk, och få rapporten så snart den publiceras den 24 april.