Starta eget – en dröm som få vågar genomföra

17-07-04 10:07 | Företag

Under Nordeas frukostseminarium på tisdagen i Almedalen diskuterade Stefan Andersson, Nordeas Sverigechef för små och medelstora företag, och regionchef Maria Skoglund varför inte fler svenskar startar företag. Med på seminariet var även Gisele Mwepu, Grundare och VD för Okapi Finance.

Många svenskar bär på en dröm om att starta eget företag. Enligt en rapport från Tillväxtverket uppger närmare hälften av svenska folket att de kan tänkta sig starta eget. Men i slutändan är det bara nio procent som vågar ta steget fullt ut och förvekliga sin dröm.

– Det handlar till stor del om att man inte riktigt vågar. Det upplevs som krångligt att starta eget och det är många frågor man känner att man inte bemästrar. Samtidigt som det finns ett socialt trygghetsnät när du är anställd som du går miste om när de startar eget. Det något som jag tycker politikerna borde titta närmare på, säger Stefan Andersson.

Maria Skoglund, regionchef på Nordea, lyfte även upp hur viktigt det är från ett samhällsperspektiv att fler vågar starta företag.

– Vi behöver fler företag, säger Maria Skoglund och pekar samtidigt på att det kan upplevas problematiskt att starta eget då det är många som vill skjuta ned ens idé. Det krävs mod, engagemang, tid och pengar. För att lyckas är det också viktigt att visa passion och ägarskap för sin idé och i ett tidigt skede tänka ut risker och möjligheter.

Gisele berättade om hur hon har gått tillväga när hon startade upp Okapi Finance och påpekade att det som entreprenör är viktigt att vara passionerad och fokusera framåt.

– Fokusera på att hitta lösningar istället för att se alla hinder. Om jag hade vetat allt jag vet nu när jag började, hade jag nog inte ens satt igång. Mitt driv kommer från min starka passion att hitta lösningar som hjälper människor. På resans gång har jag också lärt mig att man måste bli bättre på att marknadsföra sig själv, berätta vad du är bra på annars är det ingen som får reda på det!

Nordea i Almedalen

Läs fler nyheter

Economic-Outlook

Nordea serverar dig det senaste numret av Ekonomiska utsikter

Makroekonomi

Anmäl dig till ett webbseminarium på ditt eget språk, och få rapporten så snart den publiceras den 24 januari.

Nordea Fonder vinner utmärkelsen Årets Fondbolag 2017

Sparande och pension

Nordea Fonder har utsetts till Årets Fondbolag 2017 av Fondmarknaden.se, Sveriges största handelsplats för fonder.

"Storslam" för Nordeas Sverigefonder

Börs och investeringar

Fyra Nordeafonder återfinns bland topp fem när Dagens Industri tittar på utvecklingen under 2017 för Sverigefonder.

Nordea är Årets Prispressare

Om Nordea

Tidningen Privata Affärer har utsett Nordea till Årets Prispressare efter vår sänkning av courtaget på aktiehandel.

Annika Winsth: Ingen räntehöjning i sikte

Makroekonomi

Kronan är svag, svagare än vad Riksbanken räknat med, och inflationen är därmed högre än väntat.