Risk för överhettning i svensk ekonomi?

17-07-05 11:34 | Makroekonomi | Samhällsansvar

Det går bra för svensk ekonomi just nu, men finns det risk att vi springer för fort? Denna fråga diskuterade Annika Winsth, chefekonom för Nordea under onsdagens frukostseminarium i Almedalen.

Arbetsmarknaden är mycket stark. Inom både privat- och offentlig sektor är brist på arbetskraft ett av de största tillväxthindren. Samtidigt ser vi en synkroniserad uppgång i konjunkturen i stora delar av världen vilket skapar förutsättningar för en fortsatt stark efterfrågan även framöver. Trots det för Riksbanken en extremt expansiv politik i syfte att få upp inflationen till målet på två procent.

– En av beslutsfattares viktigaste uppgifter är att se till att konjunkturförloppet sker i kullar och dalar. Kullar som är trevliga att vara på och dalar som inte är alltför otrevliga att vistas i, sade Annika Winsth under seminariet. Men just nu bygger våra politiker berg med risk för raviner vilket kan göra att fallet blir hårt. Politikernas ovilja att ta tag i de svåra frågorna inför valet tillsammans med Riksbankens expansiva penningpolitik kan liknas vid ett party med risk för baksmälla.

– Jag önskar att regeringen och Riksbanken skulle säga till svenska folket ”tusen tack för att ni kom på festen men det finns en morgondag och nu är det dags att gå hem”. Det kommer de inte göra utan istället fortsätter de elda på ekonomin med överhettningstendenser i svensk ekonomi som följd.

En av de stora utmaningarna framöver handlar enligt Annika Winsth om att integrera utrikes födda på arbetsmarknaden.

– Vi har ett solidariskt ansvar, vi kan inte välkomna människor hit utan att också släppa in dem på arbetsmarknaden och ge dem möjlighet att försörja sig. När politikerna inte tar sitt ansvar måste näringslivet kliva fram. Sverige hade aldrig haft den tillväxttakt vi haft om inte sysselsättningen bland utrikesfödda ökat som den gjort.

Read more news

Kommentar till Svenska Dagbladets undersökning

Om Nordea

Svenska Dagbladet rapporterar idag om en undersökning som de genomfört.

Annika Winsth: Risker med expansiv budget

Makroekonomi

"Ekonomin närmar sig snabbt kapacitetstaket."

pulse om börsen

Nordea Pulse om börsen, mode och fonder

Nordea podcasts Nordea podcasts

I detta avsnitt av Nordea Pulse träffar vi fondförvaltaren John Hernander.

nordea entre

5 svar på vanliga missförstånd om banken

Om Nordea

Vi reder ut vad som hände med skattepengarna på 90-talet.

”Vi finns här för våra kunder”

Om Nordea

Moderbolagets säte ska flytta till Finland.