Risk för överhettning i svensk ekonomi?

17-07-05 11:34 | Makroekonomi | Hållbarhet

Det går bra för svensk ekonomi just nu, men finns det risk att vi springer för fort? Denna fråga diskuterade Annika Winsth, chefekonom för Nordea under onsdagens frukostseminarium i Almedalen.

Arbetsmarknaden är mycket stark. Inom både privat- och offentlig sektor är brist på arbetskraft ett av de största tillväxthindren. Samtidigt ser vi en synkroniserad uppgång i konjunkturen i stora delar av världen vilket skapar förutsättningar för en fortsatt stark efterfrågan även framöver. Trots det för Riksbanken en extremt expansiv politik i syfte att få upp inflationen till målet på två procent.

– En av beslutsfattares viktigaste uppgifter är att se till att konjunkturförloppet sker i kullar och dalar. Kullar som är trevliga att vara på och dalar som inte är alltför otrevliga att vistas i, sade Annika Winsth under seminariet. Men just nu bygger våra politiker berg med risk för raviner vilket kan göra att fallet blir hårt. Politikernas ovilja att ta tag i de svåra frågorna inför valet tillsammans med Riksbankens expansiva penningpolitik kan liknas vid ett party med risk för baksmälla.

– Jag önskar att regeringen och Riksbanken skulle säga till svenska folket ”tusen tack för att ni kom på festen men det finns en morgondag och nu är det dags att gå hem”. Det kommer de inte göra utan istället fortsätter de elda på ekonomin med överhettningstendenser i svensk ekonomi som följd.

En av de stora utmaningarna framöver handlar enligt Annika Winsth om att integrera utrikes födda på arbetsmarknaden.

– Vi har ett solidariskt ansvar, vi kan inte välkomna människor hit utan att också släppa in dem på arbetsmarknaden och ge dem möjlighet att försörja sig. När politikerna inte tar sitt ansvar måste näringslivet kliva fram. Sverige hade aldrig haft den tillväxttakt vi haft om inte sysselsättningen bland utrikesfödda ökat som den gjort.

Read more news

Så funkar GDPR för våra kunder

Om Nordea

GDPR, Mifid2 och PSD2 är alla nya regelverk från EU som träder i kraft under 2018.

7 miljarder pensionspengar blir nu grönare

Hållbarhet Sparande och pension

Nordea Liv & Pensions traditionellt förvaltade pensionsportfölj ska nu ställa om till enbart hållbara investeringar.

Tävlingsvillkor #duharminrygg

Om Nordea

Så här går det till att tävla med Nordea om festivalbiljetter 2018.

Vinn egna festivalbiljetter 2018

Om Nordea

Festivalsommaren 2018 är snart här! Vi vill att du ska få en härlig start så nu tävlar vi ut biljetter till Summerburst, SummerOn och Stockholm Pride.

Kundens behov centralt för Nordeas robotar

Om Nordea

Mycket av allt arbete inom banken fokuseras nu på att utveckla tjänster som gör det enklare för oss att serva våra kunder.