Kvartalsrapport: "Framtidens bank finns i mobilen"

17-07-20 7:29 | Om Nordea

Idag presenterade Nordea resultatet för andra kvartalet 2017, som visar att vi har stabila intäkter och gör stora investeringar.  Det betyder att vi fortsätter att vara en trygg och stabil bank, samtidigt som vi satsar stort på utveckling av digitala tjänster och ökad service för kunderna.

- Vi är den bank i Norden som just nu lägger mest resurser på att utveckla digitala tjänster. Parallellt med det satsar vi på att utveckla vår service till kunderna. Vårt mål är att bli en bättre och mer tillgänglig bank, säger Anna Storåkers, Sverigechef.

Allt fler väljer mobilen

Kunderna väljer allt oftare mobilen när de har kontakt med oss och de är väldigt aktiva: Sett över alla marknader, så loggar våra kunder in i mobilbanken 40 miljoner gånger varje månad.

- Kunderna har gjort sitt val och deras digitala beteende styr oss när vi utvecklar nya tjänster. Mobilbanken fick nyligen ny design i väntan på den helt nya och förbättrade appen som släpps i Sverige i början av nästa år. Vi kommer nu att öka hastigheten och släppa fler tjänster kontinuerligt, säger Anna Storåkers.

För att lära oss mer och hålla ett högt tempo inom digital utveckling samarbetar Nordea med Fintech-bolag i samtliga nordiska länder. Våra samarbetspartners hjälper oss i idéarbetet och utvecklingen av nya tjänster och vi har ett ömsesidigt kunskapsutbyte.

Hållbarhet allt viktigare

Det kapital kunderna har valt att placera hos Nordea har aldrig varit större än under det gångna kvartalet, hela 332 miljarder Euro. Inom kapitalförvaltningen är hållbarhet viktigt för både kunderna och för Nordea. Under kvartalet lanserade vi vår första gröna obligation, som har fått ett gott mottagande av kunderna.

- För att bli ännu bättre på att anpassa oss efter våra kunders önskemål har vi börjat jobba mer systematiskt med feedback och tätare kunddialog. Vi ber om återkoppling från kunderna oftare och använder oss av deras synpunkter i vår utveckling. Det känns väldigt rätt och givande, säger Anna Storåkers.

Fler väljer rådgivning online

• 37 procent av alla rådgivningsmöten på den svenska marknaden sker nu online. Kunderna pratar då i telefon med rådgivaren och de delar skärm.

Läs fler nyheter

Följ med oss på EuroPride!

Om Nordea

Den 27 juli går startskottet för EuroPride Stockholm.

Första affärerna genomförda på we.trade – blockkedjeplattformen där Nordea är medutvecklare

Om Nordea

Nordea är en nyckelaktör i utformningen och införandet av den här avancerade lösningen.

Undvik att falla för bedrägerimailen

Om Nordea

Tips på hur du som företagare kan avslöja bedrägeriförsök i form av falska mejl.

Nordea's re-domiciliation

Flytten: ECB beviljar banklicens för Nordea Holding Abp

Om Nordea

Nordea Holding Abp har beviljats banklicens av Europeiska centralbanken.

Almedalen 2018 - här hittar du Nordea

Om Nordea Privatekonomi

Årets program för Nordea på Almedalen hittar du här.