Annika Winsth: Ingen räntehöjning i sikte

17-12-19 15:41 | Makroekonomi

Boränteprognos: Kronan är svag, svagare än vad Riksbanken räknat med, och inflationen är därmed högre än väntat. Det och att den europeiska centralbanken, ECB, sitter still i båten talar för att det dröjer länge innan Riksbanken höjer räntan.

Den amerikanska centralbanken, Fed, höjer styrräntan ett flertal gånger såväl 2018 som 2019. Globalt har tillväxten överraskat positivt, inte minst i euroområdet. Det talar för att räntor med längre löptid har bottnat och sakta stiger framöver. Nordeas bedömning är att räntan på en tioårig svensk statsobligation mer än fördubblas på två års sikt. Det är en mycket kraftig procentuell ökning, men en ränta på två procent om två år är fortsatt en historiskt låg tioårsränta.

En gynnsam global konjunktur är ett viktigt skäl till att svensk ekonomi utvecklats starkt. Mycket talar för att svensk ekonomi växer som bäst nu. Risken är stor att många företag slår i kapacitetstaket under nästa vår. Kapacitetsbristen är stor inom alla sektorer och på en hög historisk nivå, samtidigt som i stort alla sektorer har svårt att få tag på rätt kompetens. Det talar för en något långsammare tillväxttakt framöver.

Risken för överhettning går inte att bortse ifrån och frågan är vad Riksbank och regering gör om svensk ekonomi går in i en lågkonjunktur. Mycket av krutet är redan bränt. Nordeas huvudscenario är att bostadsmarknaden stabiliseras, men skulle vi få en kraftigare korrigering av priserna finns risken att investerarna drar öronen åt sig och vill ha bättre betalt för den risk de tar när de lånar ut till bostäder. Det betyder i så fall högre bostadsräntor.

För hushåll som har små marginaler och är oroliga för sina bostadskostnader är det fortsatt attraktivt att binda delar av lånen. För hushåll med stora marginaler och för de som önskar flexibilitet är det svårt att argumentera för att binda i närtid. Det lär dröja innan Riksbanken höjer reporäntan.

2017-12-193 månjun -18dec -18dec -19
Reporäntan        -0,50-0,50-0,50-0,250,25
Boränta Nordea 3 mån2,052,102,202,402,85
2 år2,052,252,452,753,30
5 år2,362,602,853,103,50
Bolån med räntetak*RäntesatsRäntetak
2017-12-19
2 år2,052,05
5 år2,052,36

*Premiekostnad tillkommer med 0,16% för 2-årigt räntetak och 0,36% för 5-årigt räntetak.

Läs mer om räntor här och få guidning till hur du ska lägga upp ditt bolån.

Läs fler nyheter

Visar 5 av 386 resultat

Därför bör ni skriva äktenskapsförord

Privatekonomi

Faktum är att ett äktenskapsförord kan vara det mest omtänksamma man kan göra för varandra

Coronaviruset och dess konsekvenser: Anmäl dig till Nordeas Economic Outlook

Makroekonomi

Anmäl dig till vårt webinarium och få nya Economic Outlook när den publiceras den 27 maj.

Nordea Open flyttas fram till 2021

Om Nordea

Årets dam- och herrtennisturnering i Båstad, Nordea Open, ställs in och flyttas fram till juli 2021. Detta till följd av coronaviruset.

Nordea och Nasdaq i nytt samarbete för att synliggöra hållbarhetsavtrycket för sparande

Om Nordea Hållbarhet Responsible investment

Vi arbetar fortlöpande för att erbjuda hållbara val inom finansiering och placeringar

Mångfald och inkludering – ett arbete varje dag, året om