Nordea investerar i fintech-bolaget Betalo

17-11-30 9:17 | Om Nordea

I och med investeringen fördjupas relationen med det svenska bolaget efter det samarbetsavtal som tecknades i mars 2017.

Betalo tar in 45 miljoner kronor för att accelerera utvecklingen av nya produkter. Nordea står för den absoluta merparten av detta, resten kommer från befintliga aktieägare.

– Att leverera fördelarna med digitaliseringen är en hörnsten i Nordeas strategi, detta är ännu ett steg i den ambitionen. Vi vill kunna erbjuda våra kunder enkla och smarta digitala banktjänster, och Betalo träffar mitt i prick, säger Erik Zingmark, chef för Nordeas avdelning för transaktionsaffärer, Transaction banking.

Investeringen sker inom ramen för Nordeas nyligen annonserade enhet för strategiska investeringar i fintechbolag, Nordea Ventures. För att stötta och accelerera innovation och stärka vårt erbjudande till kunderna kommer Nordea Ventures fokusera på investeringar med stort gemensamt strategiskt värde med investeringsbolagen.

– Vi har arbetat hårt för att bevisa att vi kan bygga komplexa finansiella tjänster av hög kvalitet, och med den här investeringen kan vi bygga vidare mot visionen att bli en mobilbank. Minst lika viktigt är att vi i Nordea får Nordens starkaste strategiska partner, och i ett område som fintech är kunskap och erfarenhet av marknaden avgörande, säger Eli Keren, VD på Betalo.

– Det är ingen hemlighet att bankvärlden är i stark förändring, att snabbt kunna ta användarvänliga produkter till marknaden  kommer bli avgörande. Samarbetet för samman Betalos innovationshastighet med Nordeas erfarenhet och kundbas, säger Erik Zingmark.

Läs fler nyheter

Följ med oss på EuroPride!

Om Nordea

Den 27 juli går startskottet för EuroPride Stockholm.

Första affärerna genomförda på we.trade – blockkedjeplattformen där Nordea är medutvecklare

Om Nordea

Nordea är en nyckelaktör i utformningen och införandet av den här avancerade lösningen.

Undvik att falla för bedrägerimailen

Om Nordea

Tips på hur du som företagare kan avslöja bedrägeriförsök i form av falska mejl.

Nordea's re-domiciliation

Flytten: ECB beviljar banklicens för Nordea Holding Abp

Om Nordea

Nordea Holding Abp har beviljats banklicens av Europeiska centralbanken.

Almedalen 2018 - här hittar du Nordea

Om Nordea Privatekonomi

Årets program för Nordea på Almedalen hittar du här.