"Det här gav mig chansen att bli lärare"

Erik af Wetterstedt.
17-10-03 16:20 | Hållbarhet

Erik af Wetterstedt, lärare och Carl Englund, chef inom Nordea, är två personer som har träffats genom ett unikt samarbete mellan näringslivet och skolan. Programmet heter Teach for Sweden och är ett initiativ som syftar till att utbyta erfarenheter och kunskap över gränserna.

Erik af Wetterstedt är från början marinbiolog. När han tagit sin magisterexamen var det svårt att få jobb och han började då vikariera på olika skolor i Malmöområdet. Efter några vikariat hamnade han på Apelgårdsskolan i Rosengård och blev kvar.
  - Precis när mitt vikariat på Apelgårdsskolan höll på att gå ut började skolan ett samarbete med programmet Teach for Sweden. Jag fick chansen att vara kvar på skolan och samtidigt bli behörig lärare.

Samarbete över gränserna

Programmet Teach for Sweden är ett samarbete mellan olika företag i näringslivet och skolor. Det går ut på att ge fler möjlighet att läsa till lärare, samtidigt som de under sista året får en så kallad Framtidsbyggarpartner, en person från näringslivet som arbetar med ledarskapsfrågor på något sätt. Tanken är att de ska utbyta erfarenheter, bolla idéer och stötta varandra. Eriks Framtidsbyggarpartner hette Carl Englund, som arbetar med implementeringen av det nya kärndatasystemet på Nordea:
  - Jag kände ganska instinktivt när jag hörde talas om programmet att jag ville vara med. Som företag har vi möjlighet att vara med och påverka och då ville jag bidra. Inte för att göra reklam för Nordea eller våra produkter utan för att vi har ett uppdrag att göra samhället så bra vi kan på olika sätt, och det här är ett.

Klassrummet Teach

Att få en inblick i skolvärlden blev en ögonöppnare för Carl som själv lämnade skolan för många år sedan.
  - Min bild av skolan har ändrats ganska mycket under det här året. Jag hade mycket förutfattade meningar om hur skolan funkar, en bild som byggde mycket på det jag fått från media och även min egen bild från när jag gick i skolan.
Även lärarnas arbetssituation var något nytt för Carl.
  - Jag såg hur tufft de har det. De har sån spridning på eleverna som är där, allt från nyanlända till elever vars föräldrar har akademisk bakgrund. Och dessutom en sån arbetsmiljö som jag inte tror någon av mina medarbetare skulle gå med på, stökigt, höga ljudnivåer och sånt som vi normalt inte har på Nordea. En annan tillvaro.

Största skillnaden

Rosengård är ett område som fått mycket utrymme i media, det har rapporterats om stök och bråk i klasserna och tung kriminalitet i området som helhet. Erik som arbetar här varje dag beskriver det så här:
  - Det är den socioekonomiska bakgrunden som påverkar mycket, det förväntade stödet hemifrån finns inte, föräldrarnas utbildningsnivå är också ofta låg. Så som lärare här har man dels ett socialt fostrande uppdrag, dels uppdraget att ge barnen en utbildning.

Den största skillnaden mellan näringslivet och skolvärlden är ganska grundläggande menar Erik:
  - Carls medarbetare har ju någonstans valt att söka jobbet. Mina elever är tvungna att gå i skolan, det är skolplikt. När vi diskuterar motivation kan det påverka mycket.
De kunde ändå hitta gemensamma nämnare i dagliga utmaningar på jobbet. Att leda, utveckla, motivera och utvärdera.
  - Båda jobbar vi med att motivera. Hitta motivation, vikten av att ha ordentligt omdöme och skapa tydliga mål, säger Erik.
Carl berättar också hur värdefullt det har varit för honom att få inspiration från en annan verksamhet.
  - Det var otroligt intressant att se hur Erik använde sig av mobiltelefoner i sin undervisning. Han startade ofta en lektion med en omröstning via mobilerna till exempel. Vi kan tycka vad vi vill om mobilen och man kan välja att använda ny teknik och se det som en möjlighet istället. Så tänker vi för sällan.
Erik skrattar:
  - Ja, man får försöka arbeta medströms där det går. Mobiler kan vara en jättetillgång i klassrummet, snabba självrättande begreppsförhör till exempel. Eleverna kan ha tålamod som utmaning idag, de behöver tätare och snabbare respons. De ska inte behöva sitta och vänta på att ett lexikon ska bli ledigt.

Förändring för båda

Programmet Teach for Sweden är nu avslutat och träffarna mellan Carl och Erik är också slut. Carl har blivit minst en erfarenhet rikare.
  - När jag pratar om det här för vänner och bekanta så är det en wow-känsla från nästan alla. När jag berättar om mina positiva upplevelser från en medialt utsatt skola så blir folk förvånade, oj, jaha, det var inte brinnande bilar där? Nej, säger jag då, det var väldigt nyfikna och trevliga ungdomar som gick där.
Erik har nu blivit anställd som behörig lärare inom biologi för högstadiet på skolan:
  - Jag gillar verkligen den direkta responsen man får som lärare. Gör man något bra får man veta det och gör man något som inte funkar får man verkligen veta det. Som marinbiolog har man så långa väntetider på resultat, men här får man daglig respons för varje minut och varje lektion. Blir väldigt konkreta mål för varje lektion och elev. Och funkar det så är det guld och gröna skogar.

Läs mer om Teach for Sweden här.

Läs fler nyheter

Visar 5 av 407 resultat

Nominera till Nordeas entreprenörspris för att främja olikheter

Om Nordea Företag

Nu kan du nominera dig själv eller någon annan till att bli Årets Funkoprenör.

Ge smart - undvik fallgroparna vid gåva

Privatekonomi

Det gäller att skaffa sig koll så att en fin gest inte i slutändan blir en tråkig historia, tipsar Nordeas familjerättsjurist Caroline Törnquist.

Woman gardening

Nya hållbara fonder ett populärt val

Sparande och pension Hållbarhet

A year ago Nordea launched a new family of Sustainable Choice funds which have proved highly popular despite a turbulent year on the financial markets.

Annika Winsth podcast inspelning

Brexit – never ending story

Makroekonomi Nordea podcasts

Det är knappt tre veckor kvar till Brexit. Blir det ett avtal och isåfall hur påverkar det svenska företag?

Visar 5 av 407 resultat