7 miljarder pensionspengar blir nu grönare

Johan Nystedt, VD Nordea Liv & Pension.
18-05-17 15:57 | Hållbarhet | Sparande och pension

Nordea sponsrar två bergsklättrare som just nu bestiger toppar i Alperna för att uppmärksamma klimatfrågan. För varje topp de når, kommer Nordea flytta pensionsspar i våra traditionellt förvaltade portföljer till klimatsmarta investeringar. Pensionspengarna kommer bli grönare helt enkelt.

Climb for Climate är ett initiativ vars syfte är att öka medvetenheten kring de negativa effekterna som klimatförändringarna har på vårt alpina landskap. Grundaren Peter Sandahl (från Nordea) och hans klätterpartner Danny Uhlmann, ska försöka klättra alla 82 topparna högre än 4000 meter i Alperna, på 100 dagar.

Nordea Liv & Pension är en av sponsorerna till initiativet, och påbörjar samtidigt omplaceringen av 7 miljarder kronor i globala aktier som ligger i vår traditionella pensionsportfölj, till hållbara placeringar. Målet är att vi ska vara klara innan de har nått den sista toppen.
-  Vi kommer nu att säkerställa att pensionssparandet för över 300 000 kunder blir mer klimatsmart, säger Johan Nystedt, VD på Nordea Liv & Pension Sverige.

Högre avkastning

Nordea Liv & Pension har en ambition att löpande förbättra miljöprofilen på alla sina pensionsprodukter. Vi vet från undersökningar att våra kunder vill att deras pensionspengar ska investeras i klimatsmarta tillgångar. Vi är dessutom övertygade om att företag som är ledande inom hållbarhet kommer ge bättre avkastning än andra bolag.
Jag kan inte föreställa mig hur tufft det är klättra 82 berg på 100 dagar, så jag har ingen ambition att jämföra vår utmaning med som Peter och Danny står inför. Men det vi gör nu är en stor uppgift men vi har också ett stort ansvar.  Vi gör det här för att vi tror det kommer ge våra kunder bättre avkastning på lång sikt, fortsätter Johan.

Oavsett hur många toppar som Climb for Climate lyckas nå under deras expedition, kommer vi fortsätta med vår uppgift att omplacera de 7 miljarderna så fort vi kan. Det är för tidigt att beräkna den faktiska miljövinsten.
Vi får återkomma om det när vi har kommit lite längre, men det kommer ha en betydande effekt, säger Johan.

Läs fler nyheter

Visar 5 av 346 resultat

Håll dig uppdaterad om din ekonomi med hjälp av våra expertbloggare

Privatekonomi Sparande och pension Börs och investeringar Boende och boräntor

Våra experter bloggar nästan varje vecka inom ämnet ekonomi.

Vanliga juridiska fallgropar för alla slags familjer

Privatekonomi

På Pride i Stockholm talade Nordeas familjerättsjurist Caroline Törnquist om vikten av att hålla koll på sin situation själv. - Lagstiftningen inom området...

Casper von Koskull

Vd Casper von Koskull kommenterar resultatet för andra kvartalet

Om Nordea

Nordeas vd Casper von Koskull kommenterar resultatet för det andra kvartalet 2019.

Mångfald och inkludering – ett arbete varje dag, året om

Om Nordea

Nordea strävar efter att vara en arbetsplats där mångfald är centralt och där alla medarbetare känner sig inkluderade.

Följ med oss på Pride Stockholm!

Om Nordea

Nordea står upp för allas lika värde och för mänskliga rättigheter.

Visar 5 av 346 resultat