7 miljarder pensionspengar blir nu grönare

Johan Nystedt, VD Nordea Liv & Pension.
18-05-17 15:57 | Hållbarhet | Sparande och pension

Nordea sponsrar två bergsklättrare som just nu bestiger toppar i Alperna för att uppmärksamma klimatfrågan. För varje topp de når, kommer Nordea flytta pensionsspar i våra traditionellt förvaltade portföljer till klimatsmarta investeringar. Pensionspengarna kommer bli grönare helt enkelt.

Climb for Climate är ett initiativ vars syfte är att öka medvetenheten kring de negativa effekterna som klimatförändringarna har på vårt alpina landskap. Grundaren Peter Sandahl (från Nordea) och hans klätterpartner Danny Uhlmann, ska försöka klättra alla 82 topparna högre än 4000 meter i Alperna, på 100 dagar.

Nordea Liv & Pension är en av sponsorerna till initiativet, och påbörjar samtidigt omplaceringen av 7 miljarder kronor i globala aktier som ligger i vår traditionella pensionsportfölj, till hållbara placeringar. Målet är att vi ska vara klara innan de har nått den sista toppen.
-  Vi kommer nu att säkerställa att pensionssparandet för över 300 000 kunder blir mer klimatsmart, säger Johan Nystedt, VD på Nordea Liv & Pension Sverige.

Högre avkastning

Nordea Liv & Pension har en ambition att löpande förbättra miljöprofilen på alla sina pensionsprodukter. Vi vet från undersökningar att våra kunder vill att deras pensionspengar ska investeras i klimatsmarta tillgångar. Vi är dessutom övertygade om att företag som är ledande inom hållbarhet kommer ge bättre avkastning än andra bolag.
Jag kan inte föreställa mig hur tufft det är klättra 82 berg på 100 dagar, så jag har ingen ambition att jämföra vår utmaning med som Peter och Danny står inför. Men det vi gör nu är en stor uppgift men vi har också ett stort ansvar.  Vi gör det här för att vi tror det kommer ge våra kunder bättre avkastning på lång sikt, fortsätter Johan.

Oavsett hur många toppar som Climb for Climate lyckas nå under deras expedition, kommer vi fortsätta med vår uppgift att omplacera de 7 miljarderna så fort vi kan. Det är för tidigt att beräkna den faktiska miljövinsten.
Vi får återkomma om det när vi har kommit lite längre, men det kommer ha en betydande effekt, säger Johan.

Läs fler nyheter

Visar 5 av 386 resultat

Därför bör ni skriva äktenskapsförord

Privatekonomi

Faktum är att ett äktenskapsförord kan vara det mest omtänksamma man kan göra för varandra

Coronaviruset och dess konsekvenser: Anmäl dig till Nordeas Economic Outlook

Makroekonomi

Anmäl dig till vårt webinarium och få nya Economic Outlook när den publiceras den 27 maj.

Nordea Open flyttas fram till 2021

Om Nordea

Årets dam- och herrtennisturnering i Båstad, Nordea Open, ställs in och flyttas fram till juli 2021. Detta till följd av coronaviruset.

Nordea och Nasdaq i nytt samarbete för att synliggöra hållbarhetsavtrycket för sparande

Om Nordea Hållbarhet Responsible investment

Vi arbetar fortlöpande för att erbjuda hållbara val inom finansiering och placeringar

Mångfald och inkludering – ett arbete varje dag, året om