Nordeas kontaktlösa kort är säkra

18-05-30 15:44 | Privatekonomi

Media rapporterar då och då om risken att få sitt kontaktlösa kort ”skimmat” av bedragare, något som skapar oro bland en del av våra kunder. Det finns dock flera inbyggda säkerhetsåtgärder som skyddar mot bedrägeri.

Skimning är en form av kontokortsbedrägeri där en avläsare används för att stjäla kortuppgifterna på ett kontokort. I media, och från företag som exempelvis Skimsafe som säljer ”skyddsutrustning” mot skimning, rapporteras det då och då om att kontaktlösa kort är osäkra.

- Det är viktigt att förstå att även om en bedragare skulle kunna scanna av kortets framsida så går det inte att göra något med dessa uppgifter. Det går inte att tillverka ett förfalskat kort baserat på uppgifterna och det går inte heller att göra ett köp på internet, säger Jeanette Sandberg, Project Manager på Nordea Cards.

En ytterligare säkerhet är det faktum att Nordeas kort alltid måste öppnas för internetköp, och normalt måste kortets CVC-kod, som finns på kortets baksida, anges för att göra köp på internet. Dessutom krypteras varje köp, och det gör att transaktionsinformationen skyddas. Någon utrustning för att skydda sig och sitt kort mot skimning behövs alltså inte.

- Kontaktlösa kort som betalningsmetod är väldigt säkert och det finns ingen anledning för våra kunder att stänga av funktionen på kortet eller köpa något slags skydd, säger Jeanette Sandberg.

Med Nordeas kontaktlösa kort kan man betala belopp upp till 200 kronor utan att slå in kortets PIN-kod. Man håller helt enkelt kortet intill kortterminalen i butiken, och ”blippar”, så genomförs kortköpet.

Här kan du läsa mer om hur du kan skydda sig mot andra typer av finansiella bedrägerier

Här läser du mer om hur du handlar säkert med Nordeas olika kort.

Läs fler nyheter

Visar 5 av 368 resultat

Anders Langworth

Ett år i hållbarhetens tecken för Nordea

Om Nordea Hållbarhet

Vi summerar det gångna årets händelser inom hållbarhetsområdet.

Framtidsfullmakt - tryggar din ekonomin för framtiden

Privatekonomi

Familjerättsjurist Caroline Törnquist: Det är du som fullmaktsgivare som bestämmer vad fullmakten ska omfatta

Nordeas familjerättsjurist Caroline Törnquist

Sambo, gift eller bonusförälder? Så undviker du konflikter om arvet

Privatekonomi

Vår familjerättsjurist Caroline Törnquist tipsar dig kring arv.

Nordea lanserar entreprenörpris för att främja olikheter

Om Nordea Företag

Priset Årets Funcoprenör ska premiera företag vars affärsidé bidrar till ett mer inkluderande samhälle.

Tips på hur du skyddar dig mot bedrägerier när du handlar på nätet

Privatekonomi

Låt inte nätbedrägerier förstöra din julklappsshopping

Visar 5 av 368 resultat