Nordeas kontaktlösa kort är säkra

18-05-30 15:44 | Privatekonomi

Media rapporterar då och då om risken att få sitt kontaktlösa kort ”skimmat” av bedragare, något som skapar oro bland en del av våra kunder. Det finns dock flera inbyggda säkerhetsåtgärder som skyddar mot bedrägeri.

Skimning är en form av kontokortsbedrägeri där en avläsare används för att stjäla kortuppgifterna på ett kontokort. I media, och från företag som exempelvis Skimsafe som säljer ”skyddsutrustning” mot skimning, rapporteras det då och då om att kontaktlösa kort är osäkra.

- Det är viktigt att förstå att även om en bedragare skulle kunna scanna av kortets framsida så går det inte att göra något med dessa uppgifter. Det går inte att tillverka ett förfalskat kort baserat på uppgifterna och det går inte heller att göra ett köp på internet, säger Jeanette Sandberg, Project Manager på Nordea Cards.

En ytterligare säkerhet är det faktum att Nordeas kort alltid måste öppnas för internetköp, och normalt måste kortets CVC-kod, som finns på kortets baksida, anges för att göra köp på internet. Dessutom krypteras varje köp, och det gör att transaktionsinformationen skyddas. Någon utrustning för att skydda sig och sitt kort mot skimning behövs alltså inte.

- Kontaktlösa kort som betalningsmetod är väldigt säkert och det finns ingen anledning för våra kunder att stänga av funktionen på kortet eller köpa något slags skydd, säger Jeanette Sandberg.

Med Nordeas kontaktlösa kort kan man betala belopp upp till 200 kronor utan att slå in kortets PIN-kod. Man håller helt enkelt kortet intill kortterminalen i butiken, och ”blippar”, så genomförs kortköpet.

Här kan du läsa mer om hur du kan skydda sig mot andra typer av finansiella bedrägerier

Här läser du mer om hur du handlar säkert med Nordeas olika kort.

Läs fler nyheter

Visar 5 av 374 resultat

Nordea har förlängt den amorteringsfria perioden för företagslån till sex månader

Företag Om Nordea

Många företag nu är i akut behov av att trygga sin ekonomi de kommande månaderna.

Följ den senaste marknadsutvecklingen via Nordeas webinarrier och poddar

Börs och investeringar Företag Privatekonomi

Coronaviruspandemin skapar turbulens på marknaderna. Håll dig uppdaterad om utvecklingen med hjälp av våra webinar och podcasts.

Historiska perspektiv på tumultartad marknad

Sparande och pension

Därför kan det vara nyttigt att ta ett steg tillbaka och få lite perspektiv på aktiemarknaden.

Information om coronaviruset och Nordeas åtgärder

Om Nordea

Läs mer om de åtgärder vi vidtar relaterade till coronavirusutbrottet.

Young woman sitting on the jetty

Alla Hjärtans Dag: Se upp för kärlekssvindlare

Hållbarhet

Nordeas team som bekämpar bedrägerier ger tips om hur du upptäcker och undviker kärlekssvindlare på nätet.

Visar 5 av 374 resultat