Nordeas kontaktlösa kort är säkra

18-05-30 15:44 | Privatekonomi

Media rapporterar då och då om risken att få sitt kontaktlösa kort ”skimmat” av bedragare, något som skapar oro bland en del av våra kunder. Det finns dock flera inbyggda säkerhetsåtgärder som skyddar mot bedrägeri.

Skimning är en form av kontokortsbedrägeri där en avläsare används för att stjäla kortuppgifterna på ett kontokort. I media rapporteras det då och då om att kontaktlösa kort är osäkra.

- Det är viktigt att förstå att även om en bedragare skulle kunna scanna av kortets framsida så går det inte att göra något med dessa uppgifter. Det går inte att tillverka ett förfalskat kort baserat på uppgifterna och det går inte heller att göra ett köp på internet, säger Jeanette Sandberg, Project Manager på Nordea Cards.

En ytterligare säkerhet är det faktum att Nordeas kort alltid måste öppnas för internetköp, och normalt måste kortets CVC-kod, som finns på kortets baksida, anges för att göra köp på internet. Dessutom krypteras varje köp, och det gör att transaktionsinformationen skyddas. Någon utrustning för att skydda sig och sitt kort mot skimning behövs alltså inte.

- Kontaktlösa kort som betalningsmetod är väldigt säkert och det finns ingen anledning för våra kunder att stänga av funktionen på kortet eller köpa något slags skydd, säger Jeanette Sandberg.

Med Nordeas kontaktlösa kort kan man betala belopp upp till 400 kronor utan att slå in kortets PIN-kod. Man håller helt enkelt kortet intill kortterminalen i butiken, och ”blippar”, så genomförs kortköpet.

Här kan du läsa mer om hur du kan skydda sig mot andra typer av finansiella bedrägerier

Här läser du mer om hur du handlar säkert med Nordeas olika kort.

Läs fler nyheter

Visar 5 av 394 resultat

Häng med på Pridefestivalen online

Om Nordea Privatekonomi

Som stolt partner till Pride 2020 i de nordiska huvudstäderna riktar Nordea in sig på digitala aktiviteter som är tillgängliga för alla

Koncernchefens kommentar till resultatet för det andra kvartalet

Om Nordea Frank Vang-Jensen

Nordea har publicerat resultatet för det andra kvartalet 2020.

Därför bör du skriva testamente som företagare

Företag Privatekonomi

Genom att skriva ett testamente kan det bli som du vill.

Få koll på din familjejuridiska situation

Privatekonomi

Alla familjer – oavsett vilken konstellation man lever i – bör få koll på sin juridiska situation.

Nordea lanserar ny fond som kombinerar innovation och hållbarhet

Börs och investeringar

Nordea lanserar nu den nya fonden Nordea Innovation Stars som ska inrikta sig på bland annat hälsovård, teknik och hållbarhet.

Visar 5 av 394 resultat