Nordeas kontaktlösa kort är säkra

18-05-30 15:44 | Privatekonomi

Media rapporterar då och då om risken att få sitt kontaktlösa kort ”skimmat” av bedragare, något som skapar oro bland en del av våra kunder. Det finns dock flera inbyggda säkerhetsåtgärder som skyddar mot bedrägeri.

Skimning är en form av kontokortsbedrägeri där en avläsare används för att stjäla kortuppgifterna på ett kontokort. I media rapporteras det då och då om att kontaktlösa kort är osäkra.

- Det är viktigt att förstå att även om en bedragare skulle kunna scanna av kortets framsida så går det inte att göra något med dessa uppgifter. Det går inte att tillverka ett förfalskat kort baserat på uppgifterna och det går inte heller att göra ett köp på internet, säger Jeanette Sandberg, Project Manager på Nordea Cards.

En ytterligare säkerhet är det faktum att Nordeas kort alltid måste öppnas för internetköp, och normalt måste kortets CVC-kod, som finns på kortets baksida, anges för att göra köp på internet. Dessutom krypteras varje köp, och det gör att transaktionsinformationen skyddas. Någon utrustning för att skydda sig och sitt kort mot skimning behövs alltså inte.

- Kontaktlösa kort som betalningsmetod är väldigt säkert och det finns ingen anledning för våra kunder att stänga av funktionen på kortet eller köpa något slags skydd, säger Jeanette Sandberg.

Med Nordeas kontaktlösa kort kan man betala belopp upp till 400 kronor utan att slå in kortets PIN-kod. Man håller helt enkelt kortet intill kortterminalen i butiken, och ”blippar”, så genomförs kortköpet.

Här kan du läsa mer om hur du kan skydda sig mot andra typer av finansiella bedrägerier

Här läser du mer om hur du handlar säkert med Nordeas olika kort.

Läs fler nyheter

Visar 5 av 424 resultat

Maria Rengefors

Fondavgifter och aktivt förvaltade fonder

Börs och investeringar

Det finns många faktorer att ta hänsyn till när det kommer till sparande.

Marknadssyn: På väg mot en stark återhämtning

Makroekonomi

Jämfört med rallyt från bottennivåerna under föregående år har årets uppgång nu börjat stöta på lite mer motstånd.

Nordea Open tillbaka 2021 med Nordea som titelsponsor

Om Nordea

Tennisevenemanget Nordea Open i Båstad, där Nordea är titelsponsor, kommer att genomföras i sommar efter förra årets uppehåll. Detta utifrån gällande krav oc...

Business woman walking up some stairs

140 Nordeafonder skärper kraven på investeringar i fossila bränslen

Hållbarhet

140 Nordeafonder skärper nu sina krav på fossila bolag och investerar bara i energibolag som är del av en grön omställning.

Regionala strukturförändringar i kölvattnet av pandemin

Makroekonomi

Lyssna till ett samtal mellan chefekonom Annika Winsth och senioranalytiker Susanne Spector där de svenska regioners olika förutsättningar diskuteras.

Visar 5 av 424 resultat