Nordeas kontaktlösa kort är säkra

18-05-30 15:44 | Privatekonomi

Media rapporterar då och då om risken att få sitt kontaktlösa kort ”skimmat” av bedragare, något som skapar oro bland en del av våra kunder. Det finns dock flera inbyggda säkerhetsåtgärder som skyddar mot bedrägeri.

Skimning är en form av kontokortsbedrägeri där en avläsare används för att stjäla kortuppgifterna på ett kontokort. I media rapporteras det då och då om att kontaktlösa kort är osäkra.

- Det är viktigt att förstå att även om en bedragare skulle kunna scanna av kortets framsida så går det inte att göra något med dessa uppgifter. Det går inte att tillverka ett förfalskat kort baserat på uppgifterna och det går inte heller att göra ett köp på internet, säger Jeanette Sandberg, Project Manager på Nordea Cards.

En ytterligare säkerhet är det faktum att Nordeas kort alltid måste öppnas för internetköp, och normalt måste kortets CVC-kod, som finns på kortets baksida, anges för att göra köp på internet. Dessutom krypteras varje köp, och det gör att transaktionsinformationen skyddas. Någon utrustning för att skydda sig och sitt kort mot skimning behövs alltså inte.

- Kontaktlösa kort som betalningsmetod är väldigt säkert och det finns ingen anledning för våra kunder att stänga av funktionen på kortet eller köpa något slags skydd, säger Jeanette Sandberg.

Med Nordeas kontaktlösa kort kan man betala belopp upp till 400 kronor utan att slå in kortets PIN-kod. Man håller helt enkelt kortet intill kortterminalen i butiken, och ”blippar”, så genomförs kortköpet.

Här kan du läsa mer om hur du kan skydda sig mot andra typer av finansiella bedrägerier

Här läser du mer om hur du handlar säkert med Nordeas olika kort.

Läs fler nyheter

Visar 5 av 398 resultat

Nordea Markets Insights podcast podcast week 42

Podcast: Efter fritt fall i våras är arbetsmarknaden nu i en ny fas

Makroekonomi Nordea podcasts

Lyssna till Nordea Markets Insights podcast med Nordeas chefsekonom Annika Winsth

Nordea newbrand

90-konton - en garanti för välgörenhet

Om Nordea

2019 donerade vi totalt 18,6 miljarder kronor till organisationer med 90-konton

Slush event in Helsinki

Slush 2020: Nordea värd för virtuella snabbmöten mellan uppstartsföretag och investerare

Digitala tjänster Om Nordea

Nordea är en huvudpartner till Slush, det ledande evenemanget i världen för uppstarts- och teknikföretag, där banken hjälper investerare och uppstartsföretag...

erial view of windmills in summer forest in Finland

Därför är hållbarhet så viktigt i pensionsförvaltningen

Sparande och pension Hållbarhet

Johan Nystedt, Nordea Liv & Pension, svarar på frågor om NLP:s förvaltningsstrategi.

Återhämtningen tar fart: Anmäl dig till Nordeas Economic Outlook

Om Nordea Makroekonomi

Anmäl dig till webbinariet och få nya Economic Outlook när den publiceras den 2 september 2020.

Visar 5 av 398 resultat