Open thinking visar vad vi står för

Open thiking
Drive-in bank på 1960-talet.
18-12-25 10:16 | Om Nordea

Nu lanserar vi Open thinking i Sverige för att visa vilka vi på Nordea är, vad vi gör och vad vi står för. I kampanjen som lanseras på juldagen berättar vi genom historiska tillbakablickar och scener från idag hur vi, i alla lägen, strävar efter att vara öppna och tänka nytt med våra kunders bästa för ögonen.

Open thinking sammanfattar hur vi genom att lyssna, samarbeta och tänka i nya banor utvecklar banken för att alltid vara relevanta.

– Open thinking är inte bara ett reklamkoncept utan två ord som sammanfattar vilka vi på Nordea är. Vi har alltid vågat prova nya saker och idéer för att ta fram de bästa lösningarna. I kampanjen kommer vi att dela med oss av exempel på hur Nordea historiskt, och idag, tillämpar Open thinking på ett sätt som ger mervärde för våra kunder och det samhälle som vi verkar i. Innebörden av att vara en bank förändras med tiden och är inte samma sak i dag som i går eller i morgon , säger Martin Persson, filialchef för Nordea i Sverige.

I kampanjen ingår till exempel återblickar till:

- 1848 när vi stöttade företagare som behövde lån genom att som säkerhet även acceptera varor som ”icke lätt förgås”. Det första lånet beviljades köpman Evensen mot en säkerhet om 3 862 liter vodka.

- 1911 när Esteri Heikinheimo blev den första kvinnliga kontorschefen i en finländsk kommersiell bank, fem år efter att finländska kvinnor fick rösträtt.

- 1960-talet när vi lanserade drive-in banker.

Samt några nutida exempel på Open thinking, såsom:

- vårt samarbete med Apple och Google för att erbjuda enkla betalningslösningar genom Apple Pay och Google Pay.

- att Nordea Liv & Pension sommaren 2018 ställde om hela den traditionellt förvaltade pensionsportföljen - värd 7 miljarder kronor - till hållbara investeringar. Det minskade portföljens koldioxidavtryck med 70 procent.

- när vi erbjuder Gröna bolån, ett rabatterat bolån, till alla kunder som bor i en klimatsmart bostad.

Kampanjen Open thinking kan ses på TV samt i tryckta och digitala medier från den 25 december.

Läs mer om Open Thinking-kampanjen på vår produktsida nordea.se.

Läs mer om vår historia.

Read more news

Visar 5 av 1 045 resultat

Young woman sitting on the jetty

Alla Hjärtans Dag: Se upp för kärlekssvindlare

Hållbarhet

Nordeas team som bekämpar bedrägerier ger tips om hur du upptäcker och undviker kärlekssvindlare på nätet.

Koncernchefens kommentar till resultatet för det fjärde kvartalet

Om Nordea Frank Vang-Jensen

Nordea's VD Frank Vang-Jensen kommenterar resultatrapporten för det fjärde kvartalet som släpptes idag.

Marknadssyn: Häng med i svängarna

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Våra investeringsstrateger har släppt en alldeles färsk marknadssyn för februari.

Nordea Klimatfond vinner pris som Årets uppstickare

Sparande och pension Responsible investment Om Nordea