De vann Serendipity Challenge 2018

Nordea-teamet med vinnarna Moving Floors.
18-07-03 19:53 | Företag

I Almedalen avgjordes Serendipity Challenge 2018. Tävlingen började tidigt i våras med över 400 anmälda bolag. På finalkvällen korades 5 vinnande företag. Nordeas pris gick till ett företag som uppfunnit nya golv för kossor.

I finalen av Serendipity Challenge delas flera olika priser ut till entreprenörer som ligger i startgroparna med sitt företag. Nordeas Social Impact Award är ett av priserna och i år gick vårt pris till företaget Moving Floors. Systrarna Peg Söderberg och Katja Lindvall är uppvuxna på ett lantbruk på Gotland och grundade Moving Floors tillsammans med sin pappa. Det är ett företag som bygger på att skapa boxar och bås för nötkreatur och grisar – med rörligt golv. Det rörliga golvet gör så att smutsen trillar ner i ena änden och rent golv rullas fram i andra. På så sätt är golvet hela tiden rent för kreaturen.

-  Vi vill minska förbrukningen av antibiotika i djurhållning och med vår produkt så kan man göra det.

Priset är en plats med på en resa som alla vinnarna i Serendipity Challenge gör tillsammans.

-  Det känns fantastiskt att få följa med och komma in i ett sammanhang. Det är viktigt att vara under ett paraply har vi märkt som entreprenörer, säger Peg Söderberg.

De andra kategorierna av priset som delades ut den här kvällen var Årets tillväxtbolag: Matsmart; Årets start-up Kognity: Industrin pris: Swedish algea factory samt Publikens pris som i år, med 20% av alla röster, gick till Panta påsen

Läs fler nyheter

Visar 5 av 372 resultat

Historiska perspektiv på tumultartad marknad

Sparande och pension

Därför kan det vara nyttigt att ta ett steg tillbaka och få lite perspektiv på aktiemarknaden.

Information om coronaviruset och Nordeas åtgärder

Om Nordea

Läs mer om de åtgärder vi vidtar relaterade till coronavirusutbrottet.

Young woman sitting on the jetty

Alla Hjärtans Dag: Se upp för kärlekssvindlare

Hållbarhet

Nordeas team som bekämpar bedrägerier ger tips om hur du upptäcker och undviker kärlekssvindlare på nätet.

Koncernchefens kommentar till resultatet för det fjärde kvartalet

Om Nordea Frank Vang-Jensen

Nordea's VD Frank Vang-Jensen kommenterar resultatrapporten för det fjärde kvartalet som släpptes idag.

Nordea Klimatfond vinner pris som Årets uppstickare

Sparande och pension Responsible investment Om Nordea