De vann Serendipity Challenge 2018

Nordea-teamet med vinnarna Moving Floors.
18-07-03 19:53 | Företag

I Almedalen avgjordes Serendipity Challenge 2018. Tävlingen började tidigt i våras med över 400 anmälda bolag. På finalkvällen korades 5 vinnande företag. Nordeas pris gick till ett företag som uppfunnit nya golv för kossor.

I finalen av Serendipity Challenge delas flera olika priser ut till entreprenörer som ligger i startgroparna med sitt företag. Nordeas Social Impact Award är ett av priserna och i år gick vårt pris till företaget Moving Floors. Systrarna Peg Söderberg och Katja Lindvall är uppvuxna på ett lantbruk på Gotland och grundade Moving Floors tillsammans med sin pappa. Det är ett företag som bygger på att skapa boxar och bås för nötkreatur och grisar – med rörligt golv. Det rörliga golvet gör så att smutsen trillar ner i ena änden och rent golv rullas fram i andra. På så sätt är golvet hela tiden rent för kreaturen.

-  Vi vill minska förbrukningen av antibiotika i djurhållning och med vår produkt så kan man göra det.

Priset är en plats med på en resa som alla vinnarna i Serendipity Challenge gör tillsammans.

-  Det känns fantastiskt att få följa med och komma in i ett sammanhang. Det är viktigt att vara under ett paraply har vi märkt som entreprenörer, säger Peg Söderberg.

De andra kategorierna av priset som delades ut den här kvällen var Årets tillväxtbolag: Matsmart; Årets start-up Kognity: Industrin pris: Swedish algea factory samt Publikens pris som i år, med 20% av alla röster, gick till Panta påsen

Läs fler nyheter

Visar 5 av 424 resultat

Maria Rengefors

Fondavgifter och aktivt förvaltade fonder

Börs och investeringar

Det finns många faktorer att ta hänsyn till när det kommer till sparande.

Marknadssyn: På väg mot en stark återhämtning

Makroekonomi

Jämfört med rallyt från bottennivåerna under föregående år har årets uppgång nu börjat stöta på lite mer motstånd.

Nordea Open tillbaka 2021 med Nordea som titelsponsor

Om Nordea

Tennisevenemanget Nordea Open i Båstad, där Nordea är titelsponsor, kommer att genomföras i sommar efter förra årets uppehåll. Detta utifrån gällande krav oc...

Business woman walking up some stairs

140 Nordeafonder skärper kraven på investeringar i fossila bränslen

Hållbarhet

140 Nordeafonder skärper nu sina krav på fossila bolag och investerar bara i energibolag som är del av en grön omställning.

Regionala strukturförändringar i kölvattnet av pandemin

Makroekonomi

Lyssna till ett samtal mellan chefekonom Annika Winsth och senioranalytiker Susanne Spector där de svenska regioners olika förutsättningar diskuteras.

Visar 5 av 424 resultat