De vann Serendipity Challenge 2018

Nordea-teamet med vinnarna Moving Floors.
18-07-03 19:53 | Företag

I Almedalen avgjordes Serendipity Challenge 2018. Tävlingen började tidigt i våras med över 400 anmälda bolag. På finalkvällen korades 5 vinnande företag. Nordeas pris gick till ett företag som uppfunnit nya golv för kossor.

I finalen av Serendipity Challenge delas flera olika priser ut till entreprenörer som ligger i startgroparna med sitt företag. Nordeas Social Impact Award är ett av priserna och i år gick vårt pris till företaget Moving Floors. Systrarna Peg Söderberg och Katja Lindvall är uppvuxna på ett lantbruk på Gotland och grundade Moving Floors tillsammans med sin pappa. Det är ett företag som bygger på att skapa boxar och bås för nötkreatur och grisar – med rörligt golv. Det rörliga golvet gör så att smutsen trillar ner i ena änden och rent golv rullas fram i andra. På så sätt är golvet hela tiden rent för kreaturen.

-  Vi vill minska förbrukningen av antibiotika i djurhållning och med vår produkt så kan man göra det.

Priset är en plats med på en resa som alla vinnarna i Serendipity Challenge gör tillsammans.

-  Det känns fantastiskt att få följa med och komma in i ett sammanhang. Det är viktigt att vara under ett paraply har vi märkt som entreprenörer, säger Peg Söderberg.

De andra kategorierna av priset som delades ut den här kvällen var Årets tillväxtbolag: Matsmart; Årets start-up Kognity: Industrin pris: Swedish algea factory samt Publikens pris som i år, med 20% av alla röster, gick till Panta påsen

Läs fler nyheter

Visar 5 av 319 resultat

Ta del av Nordeas expertis på nya Open Insights hubben

Börs och investeringar Företag Hållbarhet

Den nya hubben Open Insights by Nordea erbjuder kunskapsledande material inom områdena finans, affärstrender och hållbarhet.

Nordea Finans lanserar grön bilfinansiering

Hållbarhet Privatekonomi

Nu erbjuder Nordea ränterabatt till kunder som väljer elbil.

Genom Ekonomipejl lär nordeamedarbetare ut privatekonomi till skolungdomar

Nordea kraftsamlar för att stärka ungas kunskap om ekonomi

Privatekonomi

Nordeas anställda ska lägga 10 000 volontärtimmar under 2019 på att utbilda ungdomar inom privatekonomi.

Ny fond investerar i bolag som optimerar lönsamheten genom jämställdhet

Sparande och pension

Nordea lanserar Global Gender Diversity Fund.

Nordea utökar stödet till skolor i Sydafrika

Om Nordea Hållbarhet

Nordea stöttar ännu en skola i KwaZulu-Natal för att bidra till en bättre framtid för barnen. KwaZulu-Natalprovinsen i Sydafrika är ett av de områden i värld...

Visar 5 av 319 resultat