TrusTrace vinner Nordea Social Impact Award 2019

Shameek Ghosh, TrusTrace och Peter Dalmalm, Nordeas Sverigechef för företagsaffären
19-07-03 15:00 | Om Nordea

2019 års upplaga av Techarenan Serendipity Challenge är avgjord. Tävlingen började tidigt i våras med över 400 anmälda bolag. På finalkvällen korades fem vinnande framtidsbolag. Nordea Social Impact Award gick till TrusTrace

I finalen av Techarenan Serendipity Challenge delas flera olika priser ut till snabbväxande entreprenörsbolag. För tredje året i rad delas Nordea Social Impact Award ut till det bolag som bäst möter kriterierna: samhällsförbättrande, tillväxtmöjlighet, skalbarhet, marknadspotential och global applicerbarhet. Årets vinnare blev TrusTrace.

Modeindustrin förknippas av många med låg transparens, stor klimatpåverkan och dåliga arbetsförhållanden. TrusTrace har därför utvecklat en blockkedja för att säkerställa smart materialåtervinning och säkra leverantörskedjor i syfte att öka transparens och spårbarhet.

Peter Dalmalm, Sverigechef för företagsaffären på Nordea, delade ut priset med följande motivering: "Genom att applicera blockkedjeteknik på en av världens största industrier har vinnaren av Nordea Social Impact Award möjlighet att förbättra arbetsförhållanden för miljoner arbetare, och samtidigt göra stora insatser för miljö och klimat."

Medgrundaren till TrusTrace, Shameek Ghosh, berättar hur de är på Almedalen för första gången och om sin affärsidé: "Vi har genom att digital teknik möjliggjort en stor förändring i den stora och globala modeindustrin, en industri som skapar arbetstillfällen för fler än 60 miljoner människor. Detta gör att även en liten skillnad medför en stor påverkan. Vår lösning är skalbar till ett flertal industrier och vi ser en ljus framtid."

Priset i Nordea Social Impact Award är en plats på resan till Brasilien som samtliga vinnare i Techarenan Serendipity Challenge gör tillsammans.

Read more news

Visar 5 av 1 046 resultat

Kommentar till COVID-19 och turbulensen på marknaderna

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Coronaviruset, eller COVID-19, har orsakat turbulens på marknaderna. Vår investeringsstrateg Sebastian Källman diskuterar kring hur investerare kan förhålla...

Young woman sitting on the jetty

Alla Hjärtans Dag: Se upp för kärlekssvindlare

Hållbarhet

Nordeas team som bekämpar bedrägerier ger tips om hur du upptäcker och undviker kärlekssvindlare på nätet.

Koncernchefens kommentar till resultatet för det fjärde kvartalet

Om Nordea Frank Vang-Jensen

Nordea's VD Frank Vang-Jensen kommenterar resultatrapporten för det fjärde kvartalet som släpptes idag.

Marknadssyn: Häng med i svängarna

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Våra investeringsstrateger har släppt en alldeles färsk marknadssyn för februari.

Visar 5 av 1 046 resultat