Så kan Sverige hitta tillbaka till innovationstoppen

Tomas Björklund, Josefin Landgård, Tuva Palm, Peter Majanen, Per Långsved och Casper von Koskull
19-07-04 17:00 | Om Nordea

Sverige tappar positioner inom innovation enligt en analys som presenterades på ett Nordeaseminarium i Almedalen. En aning oroväckande, enligt panelen bestående av bland annat styrelseproffset Tuva Palm och Nordeas Sverigechef Per Långsved som pekade ut sina favoritinnovationer och hur Sverige kan stärka sin position framåt.

Sverige tappar i positioner vad gäller bilden av Sverige som innovationsland utifrån en Big Data-analys som gjorts av strategibyrån Quattroporte på uppdrag av Nordea. En liknande utveckling kan skönjas i Bloomberg Innovation Index 2019 som mäter hårdare faktorer, bland annat patentaktivitet och forsknings- och utvecklingsutgifter. Där tappar Sverige fem positioner, och blir omsprungna av bland annat Sydkorea, Tyskland och Israel.

Frågan är nu om vi ska bli oroliga på riktigt? Det blev blandade svar från paneldeltagarna som höll upp både ”ja”- och ”nej”-skyltar.

”Andra länder rör sig otroligt snabbt – då måste vi vara väldigt innovativa. En hög kvalitet i universitetsutbildningarna är viktigt,” konstaterade Nordeas vd Casper von Koskull.

På frågan om Sverige har slagit sig för bröstet för mycket och lever på gamla meriter, håller Tuva Palm och Per Långsved inte med.

”Det räcker att titta på entreprenörerna som presenterar sina idéer och företag här på Techarenan i Almedalen – Sverige är otroligt starkt vad gäller innovation. Däremot måste innovation vara högst upp i vår samhällsdebatt så att vi inte tappar fart,” säger Per Långsved.

Casper von Koskull konstaterar att vi också behöver ta bort hinder för entreprenörskap.

”Entreprenörskap måste kombineras med samarbeten – det är då innovation uppstår. Samarbetet mellan till exempel universitet, stora företag och små företag måste underlättas och stärkas.”

Josefin Landgård, grundare av vårdappen Kry och som har nya affärsprojekt på gång, konstaterade att det finns många skatteregler som gör det krångligt för en entreprenör, och att en fungerande bostadsmarknad också är viktig om Sverige ska ligga i topp.

En åsikt som kom fram i undersökningen är att innovation bör drivas på nationell nivå, exempelvis digitaliseringen av vården.

”Vi behöver skapa bättre förutsättningar för innovation i offentlig sektor. Men det är svårt att verka där. Det är svårt att ha rätt kompetens i 290 olika kommuner,” konstaterade Josefin Landgård.

Kortsiktighet och ökade krav på avkastning och snabba vinster gör det svårare för intressant innovation att överleva, och är en möjlig orsak till att Sverige tappar enligt undersökningen. Att vi mäter fel saker, till exempel antalet patent, är en annan möjlig förklaring.

Är vi för kortsiktiga?

”Både ja och nej. Alla bolag måste i slutändan bära sig själva, och det är inte alla som hittar en lönsamhetsmodell som fungerar. Jag tycker inte att kortsiktighet är ett stort problem, men då och då har goda idéer dödats för tidigt. Det positiva är att de ofta kommer tillbaka när de är tillräckligt bra,” säger Per Långsved.

Tuva Palm hade ett tvärsäkert svar på frågan om vad som är viktigast när man investerar i ett bolag som affärsängel.

”Teamet. Man behöver ett kreativt och smart team för att hitta produkterna och lösningarna som kunderna vill ha. Affärsmodellen kan man ändra.”

Casper von Koskull poängterade också vikten av starka team.

”Det viktigaste om vi vill vara innovativa är företagskulturen. I Nordea bygger vi team där vi sätter ihop kundansvariga, programmerare med flera – då får du innovation.”

Panelen fick också frågan hur Sverige ytterligare kan stärka sin position vad gäller innovation:

Tuva Palm: Alla barn bör lära sig programmering - minst två programmeringsspråk redan i lågstadiet.

Josefin Landgård: Jag är helt enig.

Casper von Koskull: Låt oss välja vad vi satsar på. Ta grundforskning som exempel – det kan du inte göra på åtta olika universitet. Vi måste fokusera på vissa saker.

Per Långsved: Nyfikenhet. Vi får inte måla upp dystopisk framtid – det paralyserar bara. Och så behöver vi få in innovation i skolan, där ligger framtiden.

Paneldeltagarna fick också peka ut innovationen som har förändrat deras vardag mest:

Per Långsved: Swish. Det är ett fantastiskt exempel på när flera aktörer går samman för att lösa ett problem och skapar ett nytt sätt att betala genom en gemensam plattform. Det är en förebild för vad man kan göra på många olika områden.

Josefin Landgård: Vårdappen Kry. Det är kul att det blev som vi tänkte.

Tuva Palm: World Wide Web. Idag tillhör det vardagen, men tänk att vi kan skicka data över hela jorden rekordsnabbt. Jag tycker fortfarande att det är fascinerande.

Casper von Koskull:  E-government, att samhällsservicen kan förenklas och förbättras genom digitala interaktioner mellan myndigheter och medborgarna.

Read more news

Visar 5 av 1 071 resultat

Susanne Spector

Nordea: Coronakrisen är en storstadskris

Pressmeddelande Makroekonomi

Slush event in Helsinki

Slush 2020: Nordea värd för virtuella snabbmöten mellan uppstartsföretag och investerare

Digitala tjänster Om Nordea

Nordea är en huvudpartner till Slush, det ledande evenemanget i världen för uppstarts- och teknikföretag, där banken hjälper investerare och uppstartsföretag...

erial view of windmills in summer forest in Finland

Därför är hållbarhet så viktigt i pensionsförvaltningen

Sparande och pension Hållbarhet

Johan Nystedt, Nordea Liv & Pension, svarar på frågor om NLP:s förvaltningsstrategi.

Nordea Economic Outlook

Nordeas konjunkturrapport: Laddat för kick-start