Almedalen 2019 - våra experter på plats

19-05-22 15:15 | Om Nordea

Nordea kommer att vara på plats i Almedalen.

Nedan hittar du allt om våra experter som är på plats för att debattera innovation, hållbarhet, juridik, privatekonomi och företagande.

Här hittar du också vårt program för Almedalsveckan.

Per Långsved - Sverigechef

TYPE IN ALTERNATIVE TEXT OF IMAGE HERE

Per Långsved tillträdde som Sverigechef och chef för privataffären i april 2019. Han kommer närmast från SEB där han arbetat i en rad ledande befattningar. Han har ett stort engagemang i samhällsutveckling, innovation och entreprenörskap.

Per debatterar gärna frågor kopplade till bankbranschen och innovation: Vilka förändringar driver banksektorn och hur ska man som bank ta sig an den nya, digitala världen? Hur ändras kundernas beteende och vilka nya produkter och tjänster kan vi skapa med andra aktörer?

Annika Winsth

Annika Winsth har varit Nordea Sveriges chefekonom sedan 2008. Hon är hedersdoktor vid Lund Universitet och har tidigare arbetat på Finansdepartementet. Hon är en av Sveriges främsta inom makroanalyser och finans, sitter i flera styrelser bland annat för Utrikespolitiska Institutet. Annika är en uppskattad och flitig föreläsare inom ekonomi, analys och prognoser.

Caroline Törnquist - familjerättsjurist

Caroline Törnquist

Caroline Törnquist har över 30 års erfarenhet av ekonomisk familjejuridik och brinner för frågorna familjejuridiken berör alla skeden i livet – från vaggan till graven – men trots detta är kunskapen på området låg. Det vill Caroline Törnquist ändra på. Hon är en van och uppskattad föredragshållare inom ämnen som berör samboskap, testamente, framtidsfullmakt, äktenskapsförord och gåvor

Mattias Fras - chef för AI strategi

TYPE IN ALTERNATIVE TEXT OF IMAGE HERE

På Nordea arbetar Mattias Fras med implementeringen av AI i banken. Under senaste åren har han varit en drivande kraft bakom införandet av ny teknologi som software robotics (RPA), virtual agents (chatbots) och machine learning-relaterade applikationer. Mattias debatterar gärna frågor kopplat till ämnena ovan samt mer specifika ämnen som: Hur kan företag överlag och banksektorn specifikt anamma AI? Vad är skillnaden mellan AI och robotisering? Vilka nya jobb skapar AI?

Ingela Gabrielsson

Ingela är Nordeas privatekonom och har arbetat i många med att förmedla privatekonomiska analyser och tips i olika kanaler, till kunder och konsumenter. Hon är också Nordeas talesperson i dessa frågor gentemot medierna, Ingela ger objektiva generella råd i alla privatekonomiska frågor genom livet, alltifrån sparande till barn, och varför man bör ge sina barn regelbunden månadspeng till hur man bäst sparar till pension.

En av hennes hjärtefrågor är att öka den privatekonomiska kunskapen hos unga för att ge alla en rättvis chans till att förstå hur man bygger en stabil ekonomisk grund att stå på. Det finns många fallgropar på vägen och ju mer man vet desto lättare blir det att inte falla i någon av dom.

Axel Bruzelius - chef för Startup & Growth Sverige

Axel Bruzelius

Axel Bruzelius ansvarar för Nordea Startup & Growth – bankens dedikerade enhet för startups och bolag som vill växa globalt, en enhet som växer kraftigt. Axel har gedigen kunskap inom sitt område, är själv en aktiv startupinvesterare och debatterar gärna frågor kopplat till entreprenörskap, företagsklimat, innovation och mer specifika ämnen som: Varför stannar inte fler techbolag i Sverige? Hur får vi fler kvinnliga entreprenörer? Varför är så många startups koncentrerade till Stockholmsregionen? Och vilka är trenderna inom entreprenörskap?

Kristin Magnusson Bernard - Sverigechef Nordea Markets

Kristin Magnusson Bernard

Kristin Magnusson Bernard är sedan i maj 2018 Sverigechef för Nordea Markets som är en av de största handlarna av aktier, valutor och obligationer i Norden. Hon leder också bankens makroekonomiska team som bland annat består av Nordeas fyra chefsekonomer i Norden. Kristin diskuterar gärna frågor inom ekonomisk politik och finansiell stabilitet, och hur finansmarknaderna kan bidra till en bättre samhällsutveckling.

Peter Dalmalm - Sverigechef Företag

Peter Dalmalm

Peter Dalmalm är Sverigechef för företagsaffären på Nordea och har över 20 års erfarenhet i ledande positioner inom den finansiella sektorn.

Peter debatterar gärna frågor kopplat till finans, företag och företagande: Bankernas roll i samhället kopplat till företagsmarknaden – utmaningar och möjligheter. Hur ser Sveriges företagare på det ekonomiska klimatet och vilka vägar kan de ta för att växa?

Read more news

Visar 5 av 1 024 resultat

Ylva Hannestad and Anders Langworth

Ett år i hållbarhetens tecken för Nordea

Om Nordea Hållbarhet

Vi summerar det gångna årets händelser inom hållbarhetsområdet.

Nordea bäst i Sverige på digital produktupplevelse

Digitala tjänster Om Nordea

Nordea vinner kategorin bästa produktupplevelse när BearingPoint utser Digitala Ledare i Sverige 2020.

Nordea får pris som bästa bank inom Private Banking i Sverige

Om Nordea

Global Finance Magazine har utsett Nordea till den bästa banken inom Private Banking i Sverige. Priset är en del av ”World’s best Private Banks 2020”.

Marknadssyn: Böjas, men inte brytas

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Chefsstrateg Michael Livijn om strategin för allokering av tilllgångar under november 2019.

Nordea wins CSR prize

Reports and data Our work

The Danish economic newsletter Økonomisk Ugebrev Ledelse has analysed and evaluated a total of 100 Danish companies’ CSR reports. The best one by far comes f...

Visar 5 av 1 024 resultat