Cybersäkerhetsmånad: Undvik att bli spoofad genom falska SMS

19-10-18 12:32 | Digitala tjänster

Visste du att förutom att det går att förfalska en e-postavsändare, är det även möjligt att skicka falska textmeddelande från ett förfalskat nummer. Kriminella vet allt om det här fenomenet, som kallas spoofing.

Du har säkert hört talas om så kallade VD-brev. Spoofing förekommer i många skepnader och att se skillnad mellan ett äkta epostmeddelande eller webbsida och falska sådana, kan vara svårt. Det finns dock vissa saker som du generellt sett ska vara misstänksam mot.

• I samband med spoofing förfalskar bedragaren till exempel e-postadressen. Du får helt enkelt ett e-postmeddelande från en bedragare som låtsas vara någon annan och det ser ut som om meddelandet är skickat av denna ”någon annan”. Meddelandet uppmanar dig att klicka på en länk eller att göra något annat.
  • Du får ett e-postmeddelande eller ett SMS från en för dig känd part, till exempel ett företag, och uppmanas att klicka på en länk. Den här länken leder till en falsk webbsida där du ombeds att göra något som företaget i normala fall aldrig skulle be dig om. Det kan till exempel röra sig om att använda ditt bank-ID eller annan digital identifiering för att logga in på en webbsida eller att du ska lämna ifrån dig känslig information.
  • Du får ett meddelande som lovar något som verkar för bra för att vara sant. Ett exempel på det är: Grattis! Du kan nu få köpa en iPhone för en krona – klicka på den här länken.

Även om vi redan konstaterat att det kan vara svårt att upptäcka falsk e-post, fejkade SMS eller en falsk webbsida, kan en hälsosam dos av skepsis ta dig en bra bit på vägen. För att undvika att bli spoofad kan du till exempel:

• Kontrollera avsändarens e-postadress genom att klicka på namnet eller använd möjligheten i din epost att klicka för att se hela avsändarens adress. När du till exempel fått ett e-postmeddelande från en herr John Doe, kan ett klick visa att avsändaren i själva verket är någon helt annan, som till exempel 12345winapricenow@yahoo.com.
  • Klicka inte på länkar. Om du vill gå till en webbsida, skriv in adressen själv i adress-/URL-fältet. En falsk webbsida kan se ut precis som den riktiga, det enda som skiljer dem åt är URL/adressen – och att den falska sidan försöker komma åt din känsliga information.
  • Ring inte automatiskt tillbaka till samma nummer som just ringde, om du vill dubbelkolla att den som ringde faktiskt är den som den påstår sig vara. Inte ens om du är säker på att numret i displayen är det korrekta numret. Du vill väl inte prata med bedragaren? Kolla först upp det korrekta numret, till exempel via företagets webbsida. Tryck sedan in siffrorna själv.
  • Använd inte ”svara”-knappen när du ska svara/kontakta någon som skickat ett e-postmeddelande eller SMS. Skriv in adressen eller siffrorna själv. Och glöm inte: klicka inte på länkar!

Read more news

Visar 5 av 1 025 resultat

Sociala entreprenörer i Norden stöttas för att tackla klimatutmaningarna

Om Nordea

Nordea, Accenture och Ashoka lanserar nu tillsammans Changemakers Accelerator, ett program som ska stötta klimatinitiativ i Norden.

Ylva Hannestad and Anders Langworth

Ett år i hållbarhetens tecken för Nordea

Om Nordea Hållbarhet

Vi summerar det gångna årets händelser inom hållbarhetsområdet.

Nordea bäst i Sverige på digital produktupplevelse

Digitala tjänster Om Nordea

Nordea vinner kategorin bästa produktupplevelse när BearingPoint utser Digitala Ledare i Sverige 2020.

Nordea får pris som bästa bank inom Private Banking i Sverige

Om Nordea

Global Finance Magazine har utsett Nordea till den bästa banken inom Private Banking i Sverige. Priset är en del av ”World’s best Private Banks 2020”.

Marknadssyn: Böjas, men inte brytas

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Chefsstrateg Michael Livijn om strategin för allokering av tilllgångar under november 2019.

Visar 5 av 1 025 resultat