Investeringsappen Klipsk vinner Nordeas hackaton-tävling för kvinnor

Det vinnande laget bakom appen Klipsk tillsammans med några jurymedlemmar.
19-09-10 17:08 | Om Nordea

En app som samlar kvinnor som är intresserade av att lära sig mer om ekonomi och som använder förebilder som kan utbilda och stärka kvinnor i att ta finansiella beslut. Det här var det vinnande konceptet i Nordeas tävling under Stockholm Tech Fest hackaton som gick av stapeln i helgen som gick. Tävlingen gick ut på att komma upp med idéer för att stärka kvinnor och hjälpa dem att ta kontroll över sin personliga ekonomi.

- Investeringar är inte något som bara några kvinnor ska hålla på med, det är något som alla kvinnor kan ägna sig åt”, sa Frida Hedström i det vinnande teamets pitch. Utöver Frida Hedström bestod lag Klipsk av Louiza Asoyan, Kavya Shukla and Benish Adnan. Cirka 50 kvinnor deltog i Nordeas tävling och över 1 000 besökte själva hackatonet, för vilket Nordea var en av sponsorerna.

Appen Klipsk använder story telling som inspirations- och informationskälla. I stället för att använda kända personer berättar helt vanliga kvinnor om sina investeringsbeslut och blir en källa till inspiration för andra kvinnor. Tanken är även att knyta appen till existerande investeringsplattformar, som till exempel Nordea Investor.

- Osäkerhet kring ens finanser påverkar självförtroendet. Till exempel vad gäller att våga byta jobb, för att gynna karriären, eller att våga starta ett eget företag. Skillnaden mellan könen kring investeringar påverkar helt enkelt våra livsval, konstaterade jurymedlemmen Lotta Bourgoin, som till vardags leder Growth-verksamheten inom Nordea Digital Wealth.

Känslan av att sakna kontroll över sin personliga ekonomi kan även påverka hälsan negativt, fortsatte hon. Det ökar stressnivån och kan därmed även påverka sömnen negativt. Gapet hänger sedan med när det blir dags att gå i pension, då kvinnor generellt sett får mindre att leva på än män. Eftersom studier har visat att kvinnor som har ekonomisk kunskap samt använder den, till och med kan lyckas bättre än män med sina investeringar, finns det all möjlighet att vända den här trenden genom information och utbildning.

Read more news

Visar 5 av 1 072 resultat

Nordea newbrand

90-konton - en garanti för välgörenhet

Om Nordea

2019 donerade vi totalt 18,6 miljarder kronor till organisationer med 90-konton

Couple moving house looking at colour samples

Pandemin slår mot ungas boendekostnader

Pressmeddelande Boende och boräntor

Susanne Spector

Nordea: Coronakrisen är en storstadskris

Pressmeddelande Makroekonomi

Slush event in Helsinki

Slush 2020: Nordea värd för virtuella snabbmöten mellan uppstartsföretag och investerare

Digitala tjänster Om Nordea

Nordea är en huvudpartner till Slush, det ledande evenemanget i världen för uppstarts- och teknikföretag, där banken hjälper investerare och uppstartsföretag...

erial view of windmills in summer forest in Finland

Därför är hållbarhet så viktigt i pensionsförvaltningen

Sparande och pension Hållbarhet

Johan Nystedt, Nordea Liv & Pension, svarar på frågor om NLP:s förvaltningsstrategi.

Visar 5 av 1 072 resultat