Investeringsappen Klipsk vinner Nordeas hackaton-tävling för kvinnor

Det vinnande laget bakom appen Klipsk tillsammans med några jurymedlemmar.
19-09-10 17:08 | Om Nordea

En app som samlar kvinnor som är intresserade av att lära sig mer om ekonomi och som använder förebilder som kan utbilda och stärka kvinnor i att ta finansiella beslut. Det här var det vinnande konceptet i Nordeas tävling under Stockholm Tech Fest hackaton som gick av stapeln i helgen som gick. Tävlingen gick ut på att komma upp med idéer för att stärka kvinnor och hjälpa dem att ta kontroll över sin personliga ekonomi.

- Investeringar är inte något som bara några kvinnor ska hålla på med, det är något som alla kvinnor kan ägna sig åt”, sa Frida Hedström i det vinnande teamets pitch. Utöver Frida Hedström bestod lag Klipsk av Louiza Asoyan, Kavya Shukla and Benish Adnan. Cirka 50 kvinnor deltog i Nordeas tävling och över 1 000 besökte själva hackatonet, för vilket Nordea var en av sponsorerna.

Appen Klipsk använder story telling som inspirations- och informationskälla. I stället för att använda kända personer berättar helt vanliga kvinnor om sina investeringsbeslut och blir en källa till inspiration för andra kvinnor. Tanken är även att knyta appen till existerande investeringsplattformar, som till exempel Nordea Investor.

- Osäkerhet kring ens finanser påverkar självförtroendet. Till exempel vad gäller att våga byta jobb, för att gynna karriären, eller att våga starta ett eget företag. Skillnaden mellan könen kring investeringar påverkar helt enkelt våra livsval, konstaterade jurymedlemmen Lotta Bourgoin, som till vardags leder Growth-verksamheten inom Nordea Digital Wealth.

Känslan av att sakna kontroll över sin personliga ekonomi kan även påverka hälsan negativt, fortsatte hon. Det ökar stressnivån och kan därmed även påverka sömnen negativt. Gapet hänger sedan med när det blir dags att gå i pension, då kvinnor generellt sett får mindre att leva på än män. Eftersom studier har visat att kvinnor som har ekonomisk kunskap samt använder den, till och med kan lyckas bättre än män med sina investeringar, finns det all möjlighet att vända den här trenden genom information och utbildning.

Read more news

Visar 5 av 1 001 resultat

Mathias Leijon och Thina Margarethe Saltvedt

Startup-pitchar nyhet på Nordeas tredje Sustainable Finance-konferens

Hållbarhet

Vid årets konferens för hållbara finanser diskuterar experter bland annat hur aktieägarvärde skapas i ett hållbart bolag.

Podcast: Orostider - en fördjupning i Nordeas konjunkturrapport

Makroekonomi

Vår chefekonom Annika Winsth och chefsanalytiker Torbjörn Isaksson diskuterar slutsatserna i den nypublicerade konjunkturrapporten.

Visar 5 av 1 001 resultat