Ny familj? Här är juridiken du behöver ha koll på

Caroline Törnquist, familjerättsjurist.
19-09-10 12:29 | Privatekonomi

Ska du flytta ihop med din nya kärlek? Har du barn, bonusbarn eller planerar ni att skaffa fler tillsammans? Caroline Törnquist, familjerättsjurist på Nordea, guidar dig i juridiken du behöver ha koll på när du bildar ny familj.

– Lagstiftningen i Sverige är inte riktigt anpassad för de personer som startar familj på nytt. Istället är lagarna som reglerar familjerätt i regel skrivna för personer som gifter sig, skaffar barn och sen lever tillsammans resten av livet, säger Caroline Törnquist familjerättsjurist på Nordea.

Att bilda familj på nytt, en andra eller kanske tredje gång, innebär ofta att man har ett större ”bagage” än för den som exempelvis blir sambo för första gången.

– Jag rekommenderar alla som står inför detta att sätta sig in i vad som gäller i sitt eget fall, och agera så att det blir som man önskar. Detta för att undvika missförstånd och konflikter den dag något händer men också för att se till så man inte tvingas flytta om ens sambo går bort eller stå helt utan arv trots en livslång relation, säger Caroline Törnquist.

Som sambo är det rättsliga skyddet inte lika starkt som när man är gift, vilket många inte känner till. Med mer kunskap kan fler slippa hamna i situationer som i värsta fall kan få förödande konsekvenser.

– Det är stor skillnad såväl juridiskt som ekonomisk på att vara sambo eller gift. Som äkta makar har man till exempel försörjningsplikt för varandra, något man inte har som sambo. Som sambo ärver man inte heller varandra, oavsett hur länge ni har levt tillsammans, säger Caroline Törnquist.

Sätt er in i vad sambolagen betyder
Sambolagen träder in automatiskt och omfattar bostad och lösöre som köpts för att användas tillsammans, vem som har betalat spelar ingen roll. Vill ni själva bestämma vad som ska gälla vid en eventuell separation måste ni aktivt avtala bort sambolagen. Detta gör ni genom att skriva samboavtal.

Som sambo ärver barnen – inte partnern
Lever ni i ett samboförhållande och har barn är det alltid barnen som ärver sin förälder. Detta oavsett om det är barn från ett tidigare förhållande eller barn man har tillsammans med sin nuvarande sambo. Den som överlever den andre har inte heller någon rätt att sitta i ”orubbat bo”, det vill säga rätt att bo kvar. I dessa fall måste ofta den efterlevande sambon flytta från sitt hem alternativt köpa ut den avlidnes arvingar.

Vill ni ärva varandra - skriv testamente
Om din partner går bort har du som sambo ingen arvsrätt. Det spelar ingen roll hur länge ni varit sambo eller om ni har gemensamma barn eller barn från tidigare förhållanden. Som sambo har du endast rätt till hälften av värdet av bostaden och det bohag ni har skaffat för gemensamt bruk.

För att sambor ska ärva varandra krävs det att ni skriver ett testamente. Annars ärver eventuella barn i första hand, och om det inte finns barn ärver den avlidnes eventuella föräldrar och syskon, det är alltså den laga arvsordningen som gäller.

Ett samboavtal och testamente är två skilda handlingar. Samboavtalet reglerar vem som äger vad i förhållandet. Testamentet styr vem som ärver den avlidnes tillgångar efter skulderna avräknats.

En annan anledning att skriva testamente är om du vill att det dina barn (eller andra arvingar) ärver efter dig ska utgöra deras enskilda egendom. Enskild egendom är sådant som inte delas på hälften vid en eventuell separation. Det kan till exempel röra sig om en sommarstuga som gått i arv i generationer eller smycken med stort affektionsvärde. Har du angett att dessa är enskild egendom har alltså ditt barns sambo/make/maka inte rätt till hälften om de skulle dela på sig.

– Jag rekommenderar att man alltid kontaktar en familjerättsjurist när man vill upprätta ett testamente, så att man uppfyller formkraven, säger Caroline Törnquist.

Missa inte att se över era försäkringar
En annan viktig sak att tänka på när man planerar att bli sambo eller gifta om sig är att se över vem som står som förmånstagarförordnande på ens pensions- och livförsäkringar. Ofta har man inte gjort aktiva val i dessa vilket innebär att det är standarförordnande som gäller, det vill säga att det är make/sambo som ärver i första hand, barn i andra hand och laga arvingar i tredje.

– Vill du därför säkerställa att det är dina barn, och inte din nye sambo, som ärver i första hand måste du aktivt kontakta dina försäkringsbolag och se till så det blir så, säger Caroline Törnquist.

Bröllop på gång? Här förklarar Caroline när och varför ni bör skriva äktenskapsförord.

Read more news

Visar 5 av 1 001 resultat

Mathias Leijon och Thina Margarethe Saltvedt

Startup-pitchar nyhet på Nordeas tredje Sustainable Finance-konferens

Hållbarhet

Vid årets konferens för hållbara finanser diskuterar experter bland annat hur aktieägarvärde skapas i ett hållbart bolag.

Investeringsappen Klipsk vinner Nordeas hackaton-tävling för kvinnor

Om Nordea

Genom att använda storytelling som metod vill appen Klipsk stärka kvinnor i sina finansiella beslut.

Podcast: Orostider - en fördjupning i Nordeas konjunkturrapport

Makroekonomi

Vår chefekonom Annika Winsth och chefsanalytiker Torbjörn Isaksson diskuterar slutsatserna i den nypublicerade konjunkturrapporten.

Visar 5 av 1 001 resultat