Nordea i Almedalen - program 2019

19-06-05 14:53 | Om Nordea

Här hittar du allt om våra seminarier kring innovation, AI, entreprenörskap, företagande och makroekonomi under Almedalen 2019.  Här kan du kan också läsa mer om några av våra experter som kommer att vara på plats.

Träffa oss också utanför Ka:feit Hästgatan 3, ett stenkast från Donners Plats i centrala Visby, där vi serverar kaffe.

Måndag

Tisdag

Onsdag

"Är världsekonomin på väg mot stupet?" med bl.a. chefekonom Annika Winsth, 08.00–09.00, Strandgatan Arena.
"Vägen till kortare betaltider" med bl.a. Sverigechef Företag Peter Dalmalm, 8:45–9:30, The Labyrinth-trädgården, Tage Cervins gata 3C.
"Eleven years to 2030 – how will businesses revolutionize sustainability?" Med bl.a. hållbarhetsexpert Cecilia Fryklöf, 8:00–8:45, Donnersgatan 6.
"Konsten att ta in kapital - kapitalinjektioner i startup- och scaleupbolag" med bl.a. chef för Startup & Growth Axel Bruzelius, 14.00–14.45, Techarenan (scen 2).
"Hur ser våra storbolag ut i framtiden och vilken roll kommer våra startups spela i detta?" med bl.a. vd Casper von Koskull. 9:20–10:00, Techarenan (Stora scenen).
"Vad är värde och tillit i de finansiella systemen?" med bl.a. Head of Community Engagement Erik Feldt, 10.00–10.50, Kaserngatan 1.
"Hur kan ekonomerna och marknaderna bli klimatets bästa vän?" med bl.a. chefekonom Annika Winsth, 15.00–15.45, Techarenan.
"AI och robotar - lösningen på välfärdens utmaningar?" med bl.a. chef för AI strategi Mattias Fras, 10.00–10.45, Techarenan (scen 2).
"Ger fler kvinnor vid makten ökad lönsamhet?" med bl.a. vd Casper von Koskull, 11.00–12.00, Strandvägen 4.4.
Techarenan Serendipity Challenge och Nordea Social Impact Award - entreprenörer pitchar måndag-tisdag på Techarenan.
"Bekämpandet av penningtvätt - kan EU hjälpa Sverige?" med bl a strategisk rådgivare Johanna Lybeck Lilja, 10.00–10.45, Europahuset.
”Vart finns pengarna för export och tillväxt?” med bl.a. chef för Startup & Growth Axel Bruzelius, 11:00–11:40, Techarenan (lilla scenen).
 ”Elflyg, hyperloop eller höghastighetståg – hur reser vi klimatsmartast i framtiden?” med bl.a. hållbarhetsexpert Felix Nilsson, 10:30–12:00, Arena Energi St:a Katarinagatan 6.
"Hur ska vi säkerställa tillgången på rent vatten?" med bl.a. hållbarhetsexpert Felix Nilsson, 13.00–13.45, Techarenan (scen 2).
"Penningtvätt - hur kan de kriminella organisationerna stoppas?" med bl.a. vd Casper von Koskull, 12.30–13.20, Deloittes trädgård.
"Riskerar svensk nyfikenhet och innovation att dö ut?" med bl.a. vd Casper von Koskull och Sverigechef Per Långsved, 14.00–14.45, Techarenan (stora scenen).

”Från plastkort till chip i handen – så betalar vi i framtiden” med bl.a. Torbjörn Furubjelke, 13:00–14:00, Fiskargränd 5.
"E-krona - vem gynnar den?" med bl.a. chefekonom Annika Winsth, 14.00–14.50, Deloittes trädgård.
"Hållbara finanser - både miljö och socialt" med bl.a. chefekonom Annika Winsth, 14.00–14.45, Europahuset.
”Riksbankens penningpolitiska besked i perspektiv – så påverkas hushållen och företagen i Sverige, så påverkas Sverige i världen” med bl.a. chefekonom Annika Winsth, 15.00–16.00, Volters gränd 8.
"Nyckel till ekonomisk hälsa - rika föräldrar eller kunskap?" med bl.a. privatekonom Ingela Gabrielsson, 14.00–14.45, Techarenan (scen 2).
Final i Serendipity Challenge och utdelning av Nordea Social Impact Award, 17:00, Techarenan (stora scenen).

Mer om våra egna seminarier

Hur kan ekonomerna och marknaderna bli klimatets bästa vän?

Datum: måndag 1/7
Tid: 15:00-15:45
Plats: Techarenan Serendipity Challenge, Strandvägen 2 (stora scenen)

Hur kan finansmarknaderna och ekonomisk analys bidra till att vi klarar hållbarhetsmålen? Svenskarna kan i stort svälta sig till döds utan att det får effekt på klimatet. Är en global koldioxidskatt lösningen eller kan finansmarknaderna bli klimatets bästa vän genom att styra tillgången och priset på kapital?
Medverkande: Annika Winsth, chefekonom Nordea, John Hassler, professor i makroekonomi och biträdande föreståndare IIES och Cecilia Fryklöf, hållbarhetsexpert Nordea.

AI och robotar - lösningen på välfärdens utmaningar?

Datum: tisdag 2/7

Tid: 10:00-10:45
Plats: Techarenan Serendipity Challenge, Strandvägen 2 (scen 2)

AI, artificiell intelligens, är på allas läppar men vad innebär AI rent praktiskt? Robotic (RPA) är ett annat liknande område som redan har kommit långt och implementerats i flera processer. Vilka möjligheter ger dessa områden, vad är skillnaden och kan de vara lösningen på välfärdens utmaningar?
Medverkande: Mattias Fras, chef AI strategi på Nordea, Eva-Lotta Allegri, strateg Nacka kommun, Christian Guttmann, Globalt ansvarig för AI, Tieto och Adam Kerj, Grundare Memory Lane och CCO, Accenture Interactive Nordics.

Nyckeln till ekonomisk hälsa – rika föräldrar eller kunskap?

Datum: tisdag 2/7

Tid: 14:00-14:45

Plats: Techarenan Serendipity Challenge, Strandvägen 2 (scen 2)

Att kunna hantera sin privata ekonomi är en förutsättning för att leva, må bra och utvecklas. Samtidigt ser vi stora kunskapsluckor hos dagens unga. Nu måste vi ta nästa steg. Hur kan politiker, skola och näringsliv arbeta tillsammans för att ge alla unga samma möjligheter till ett hälsosamt ekonomiskt liv? Och vad blir konsekvenserna om vi inte gör det?
Medverkande: Jakob Forssmed, Vice partiledare och ekonomisk-politisk talesperson, Kristdemokraterna, Ingela Gabrielsson, privatekonom Nordea, Christina Gellerbrant Hagberg, rikskronofogde och chef för Kronofogdemyndigheten, Ida Karlberg Gidlund, vd, Teach For Sweden och Theo Coppen, Fler Unga.

Hur ska vi säkerställa tillgången på rent vatten i Sverige?

Datum: onsdag 3/7

Tid:13:00-13:45
Plats: Techarenan Serendipity Challenge, Strandvägen 2 (scen 2)

Vattenbrist och tillgång på rent dricksvatten är frågor har blivit allt mer aktuella i Sverige. Hur kan och bör vi arbeta för att hitta lösningar för dessa utmaningar på politisk nivå, hur ser kommuner på problematiken och har näringslivet ett ansvar för att vara med och driva utvecklingen?
Medverkande: Anders Jacobsson, vd Bluewater, Dan Löfgren, kommunikationschef Svenskt Vatten och Meeri Wasberg, kommunstyrelseordförande Haninge Kommun. Moderator: Felix Nilsson, hållbarhetsexpert Nordea.

Riskerar svensk nyfikenhet och innovation att dö ut?

Datum: onsdag 3/7
Tid: 14:00-14:45
Plats: Techarenan Serendipity Challenge, Strandvägen 2 (stora scenen)

Sverige har länge varit i världstoppen vad gäller innovation och entreprenörskap. Tills nu, när den svenska framgångssagan bleknar. Varför? Hur kan vi vända trenden? Och är det ens viktigt med innovation i samhället? En omfattande studie presenteras, följt av en paneldebatt.
Medverkande: Casper von Koskull, vd Nordea, Per Långsved, Sverigechef Nordea, Josefin Landgård, Ängelinvesterare och grundare KRY och Tuva Palm, styrelseproffs och affärsängel och Peter Majanen, vd Quattroporte. Moderator: Tomas Björklund, chef för sponsring och event Nordea.

Här hittar du vårt program  - PDF.  (pdf, 176 KB)

För mer information om varje seminarium och det officiella programmet för Almedalsveckan: besök Almedalens hemsida

Read more news

Visar 5 av 1 024 resultat

Casper von Koskull

Vd Casper von Koskull kommenterar resultatet för andra kvartalet

Om Nordea

Nordeas vd Casper von Koskull kommenterar resultatet för det andra kvartalet 2019.

Mångfald och inkludering – ett arbete varje dag, året om

Om Nordea

Nordea strävar efter att vara en arbetsplats där mångfald är centralt och där alla medarbetare känner sig inkluderade.

Följ med oss på Pride Stockholm!

Om Nordea

Nordea står upp för allas lika värde och för mänskliga rättigheter.

Visar 5 av 1 024 resultat