Nordea Finans lanserar grön bilfinansiering

19-03-27 10:00 | Hållbarhet | Privatekonomi

Nu lanserar Nordea Finans grön bilfinansiering med förmånlig ränta till både privat- och företagskunder som skaffar elbil och därmed sätter miljö och hållbarhet i fokus.

Ränterabatten är 0,50 % på billån och fritidslån för privatkund och den generella för företagskund är 0,10 % på grön billeasing. Erbjudandet gäller för den svenska marknaden.

- Vi vill erbjuda ett grönt alternativ till våra kunder i samband med val av ny bil. Prognoser visar på att efterfrågan på fossilfria bilar kommer att öka och då vill Nordea finnas på marknaden med ett attraktivt erbjudande, säger Peter Dalmalm, ansvarig för företagsaffären på Nordea.

Medvetenheten kring att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt har ökat och även efterfrågan på laddbara fordon. Prognoser säger att elbilen blir det dominerande valet vid köp av personbil år 2030.*

- Vi vill göra det möjligt för våra kunder på den svenska marknaden att ställa om till en mer hållbar framtid genom att välja klimatsmarta fordon. Hela kedjan är grön - Råvaran är grön och vi använder grön marknadsupplåning där likviden öronmärkts för utlåning till finansiering av elbilar. Med andra ord blir både kundernas investering och finansieringen för investeringen grön, säger Peter Dalmalm.

Läs mer på nordea.se om gröna billån för privatkund och grön billeasing för företagskund.

*Enligt fakta och prognos från Power Circle, januari 2019

För ytterligare information:
Afroditi Kellberg, presschef, tel. 073-350 55 99

Read more news

Visar 5 av 1 046 resultat

Kommentar till COVID-19 och turbulensen på marknaderna

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Coronaviruset, eller COVID-19, har orsakat turbulens på marknaderna. Vår investeringsstrateg Sebastian Källman diskuterar kring hur investerare kan förhålla...

Young woman sitting on the jetty

Alla Hjärtans Dag: Se upp för kärlekssvindlare

Hållbarhet

Nordeas team som bekämpar bedrägerier ger tips om hur du upptäcker och undviker kärlekssvindlare på nätet.

Koncernchefens kommentar till resultatet för det fjärde kvartalet

Om Nordea Frank Vang-Jensen

Nordea's VD Frank Vang-Jensen kommenterar resultatrapporten för det fjärde kvartalet som släpptes idag.

Marknadssyn: Häng med i svängarna

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Våra investeringsstrateger har släppt en alldeles färsk marknadssyn för februari.

Visar 5 av 1 046 resultat