Nordea Finans lanserar grön bilfinansiering

19-03-27 10:00 | Hållbarhet | Privatekonomi

Nu lanserar Nordea Finans grön bilfinansiering med förmånlig ränta till både privat- och företagskunder som skaffar elbil och därmed sätter miljö och hållbarhet i fokus.

Ränterabatten är 0,50 % på billån och fritidslån för privatkund och den generella för företagskund är 0,10 % på grön billeasing. Erbjudandet gäller för den svenska marknaden.

- Vi vill erbjuda ett grönt alternativ till våra kunder i samband med val av ny bil. Prognoser visar på att efterfrågan på fossilfria bilar kommer att öka och då vill Nordea finnas på marknaden med ett attraktivt erbjudande, säger Peter Dalmalm, ansvarig för företagsaffären på Nordea.

Medvetenheten kring att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt har ökat och även efterfrågan på laddbara fordon. Prognoser säger att elbilen blir det dominerande valet vid köp av personbil år 2030.*

- Vi vill göra det möjligt för våra kunder på den svenska marknaden att ställa om till en mer hållbar framtid genom att välja klimatsmarta fordon. Hela kedjan är grön - Råvaran är grön och vi använder grön marknadsupplåning där likviden öronmärkts för utlåning till finansiering av elbilar. Med andra ord blir både kundernas investering och finansieringen för investeringen grön, säger Peter Dalmalm.

Läs mer på nordea.se om gröna billån för privatkund och grön billeasing för företagskund.

*Enligt fakta och prognos från Power Circle, januari 2019

För ytterligare information:
Afroditi Kellberg, presschef, tel. 073-350 55 99

Read more news

Visar 5 av 1 072 resultat

Nordea newbrand

90-konton - en garanti för välgörenhet

Om Nordea

2019 donerade vi totalt 18,6 miljarder kronor till organisationer med 90-konton

Couple moving house looking at colour samples

Pandemin slår mot ungas boendekostnader

Pressmeddelande Boende och boräntor

Susanne Spector

Nordea: Coronakrisen är en storstadskris

Pressmeddelande Makroekonomi

Slush event in Helsinki

Slush 2020: Nordea värd för virtuella snabbmöten mellan uppstartsföretag och investerare

Digitala tjänster Om Nordea

Nordea är en huvudpartner till Slush, det ledande evenemanget i världen för uppstarts- och teknikföretag, där banken hjälper investerare och uppstartsföretag...

erial view of windmills in summer forest in Finland

Därför är hållbarhet så viktigt i pensionsförvaltningen

Sparande och pension Hållbarhet

Johan Nystedt, Nordea Liv & Pension, svarar på frågor om NLP:s förvaltningsstrategi.

Visar 5 av 1 072 resultat