Nordeas kommentar till frågor från media om den danska åklagarmyndighetens pågående utredning

19-06-17 18:03 | Om Nordea

Onsdagen den 12 juni fick Nordea besök av representanter för danska åklagarmyndigheten (danska ekobrottsmyndigheten, SØIK). Besöket avsåg frågor om bekämpning av penningtvätt rörande tidigare kunder i International Branch. Nordea utreds redan av SØIK och besöket gällde den pågående utredningen.

2014 bytte Nordea strategi till att koncentrera sig på Norden och de nordiska kunderna. Som ett led i detta arbete utvärderade vi våra kunder i International Branch utifrån ett risk- och regelefterlevnadsperspektiv, och avslutade de kundrelationer som inte uppfyllde våra kriterier.

– Vi samarbetar fullt ut med åklagarmyndigheten för att säkerställa att de har tillgång till all relevant information. Vi har ingenting att tillägga i dagsläget, säger Frank Vang-Jensen, landschef för Danmark och medlem i Nordeas koncernledning.

I Nordea tar vi vårt ansvar för att förhindra ekonomisk brottslighet på största allvar, och ser det som en naturlig del i vår dagliga verksamhet. Sedan 2015 har Nordea investerat över 730 mn euro i riskhantering, regelefterlevnad och motståndskraft, och vi har över 1 500 medarbetare som enbart arbetar med att bekämpa penningtvätt och ekonomisk brottslighet. Bara under det senaste året har våra medarbetare genomgått 110 000 utbildningstimmar för att bli bättre på att upptäcka ekonomisk brottslighet.

Nordea accepterar inte att utnyttjas som en plattform för ekonomisk brottslighet, och vi fortsätter oförminskat vårt arbete för att ytterligare stärka vårt försvar.

Read more news

Visar 5 av 1 031 resultat

Hushållens julbudget faller rejält

Pressmeddelande

Svenska hushåll planerar att lägga mindre pengar på julklappar i år - en minskning med 10 procent jämfört med förra årets toppnotering.

Nordea girl

Stronger Sustainable Selection offering with launch of balanced funds

Responsible business Our work

Nordea has now an even stronger sustainable savings offering to the customers. Our new balanced funds launched in November are the first of their kind at Nor...

Nordea lanserar entreprenörpris för att främja olikheter

Om Nordea Företag

Priset Årets Funcoprenör ska premiera företag vars affärsidé bidrar till ett mer inkluderande samhälle.

Marknadssyn: Fortsätter resan? Q&A: Outlook 2020

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn om investeringsstrategin för december. Han tar även en tjuvtitt på 2020.

Nordea kommenterar resultatet av Fair Finance Guides granskning

Our work Responsible business

Varje år gör intresseorganisationen Fair Finance Guide (FFG) en granskning av bankernas policyer och relaterade dokument på hållbarhetsområdet. Nordea har gr...

Visar 5 av 1 031 resultat