Ny fond investerar i bolag som optimerar lönsamheten genom jämställdhet

Julie Bech, fondförvaltare.
19-03-08 7:31 | Sparande och pension

Nordea lanserar idag Global Gender Diversity Fund som ska dra nytta av den växande kunskapen om könsbalansens vikt för ett bolags ekonomiska resultat. Fonden kommer att investera i bolag som aktivt arbetar med jämställdhet. Det ökar i sin tur sannolikheten för att hitta de absolut bästa medarbetarna och för att skapa optimal lönsamhet.

- I dag bidrar ”humankapitalet” till företagens lönsamhet och duktiga medarbetare är något av det svåraste för konkurrenterna att kopiera. Många företag konkurrerar om de bästa förmågorna så ett företag som kan bredda sin rekryteringsbas får en stor fördel, säger Julie Bech, som förvaltar Nordea Global Gender Diversity Fund.

Ett växande antal studier visar att en ökad mångfald inom områdena kön och etnicitet har en positiv påverkan på lönsamheten. I en studie från 2017 tittade t ex McKinsey & Company på antal kvinnor i ledningen på över 1 000 bolag i 12 olika länder. Den fjärdedel som hade flest antal kvinnor i ledningen hade 21 procents större sannolikhet att ha en lönsamhet över medel än bolag i den fjärde kvartilen, det vill säga den fjärdedel med lägst antal kvinnor.

- Målet är att fondspararna ska få möjlighet till bättre avkastning än genomsnittet för de globala aktiemarknaderna, säger Julie Bech.

Global Gender Diversity Fund kommer att inkludera högst 100 bolag från nord- och sydamerika, europa, asien och tillväxtmarknader. Företagen kommer att utvärderas baserat på parametrar som antal kvinnor i styrelsen, i ledningen och i andra delar av verksamheten. Fondförvaltarna kommer även att titta på saker som lika lön, föräldraledighet och mentorprogram för kvinnor.

Viktigt att veta när du sparar i fonder
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Att placera i fonder innebär en risk eftersom de pengar som placeras både kan öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. Faktablad, informationsbroschyrer och fondbestämmelser finns på nordea.se/fondinfo. Nordea Global Gender Diversity Fund förvaltas av Nordea Investment Funds S.A.

Read more news

Visar 5 av 1 045 resultat

Young woman sitting on the jetty

Alla Hjärtans Dag: Se upp för kärlekssvindlare

Hållbarhet

Nordeas team som bekämpar bedrägerier ger tips om hur du upptäcker och undviker kärlekssvindlare på nätet.

Koncernchefens kommentar till resultatet för det fjärde kvartalet

Om Nordea Frank Vang-Jensen

Nordea's VD Frank Vang-Jensen kommenterar resultatrapporten för det fjärde kvartalet som släpptes idag.

Marknadssyn: Häng med i svängarna

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Våra investeringsstrateger har släppt en alldeles färsk marknadssyn för februari.

Nordea Klimatfond vinner pris som Årets uppstickare

Sparande och pension Responsible investment Om Nordea