3 vanliga bedrägerier att hålla koll på i sommar

Se upp för bedrägerier i sommar.
20-06-11 12:53 | Privatekonomi

Bedragarna tar tyvärr aldrig semester. Vi har samlat tre vanliga bedrägerier som ökar under sommaren. Håll utkik efter detta och sprid till de du känner som är du bättre skyddad.

Brottslingar är skickliga på att luras och få tillgång till våra personuppgifter och stjäla våra pengar. Här är tre sommarbedrägerier att hålla koll på och tips på hur du ska agera:

--> Falska telefonsamtal, mejl och sms

Telefonsamtal, mejl och sms kan se ut eller låta som de kommer från banken, polisen eller ett företag. Ett mejl eller sms med en länk kan innehålla virus eller försöka lura mottagaren att uppge känslig information.

Så här ska du agera: Se till att ingen kan komma åt dina personuppgifter eller annan känslig information. Klicka inte på länkar i okända mejl eller sms. Leta upp avsändarens telefonnummer på internet och kontakta dem själv. Lämna aldrig ut dina kontouppgifter, kortuppgifter eller inloggningsuppgifter till någon. Lämna aldrig ditt kort till okänd person, oavsett vad denne säger sig representera.

--> Hyra semesterbostad eller semesterfordon

Du ser en annons på internet om en sommarstuga, husbil eller båt med väldigt låg hyra. För att boka stugan eller fordonet måste du göra en förskottsbetalning till uthyraren eller annonsören. När du har gjort det händer ofta något av följande. Antingen får du vänta förgäves på hyreskontraktet, eller så åker du till stugan bara för att upptäcka att den inte finns eller att någon annan bor där.

Så här ska du agera: Ignorera gratisannonser på internet. Vänd dig istället till en sajt som förmedlar kontakt mellan intressenter och uthyrare. De tryggaste alternativen är att betala med kort eller via en seriös hyresförmedlare på nätet med eget betalningssystem. Undvik direkta förskottsbetalningar med t.ex. Swish.

--> Sociala medier

Tänk på vad du lägger ut på sociala medier, särskilt när du är på semester. Se också upp för vänförfrågningar från personer som du inte känner igen, eller förfrågningar från människor som du redan har kontakt med. Såväl bedragare som inbrottstjuvar tar gärna del av din semesterinformation.

Så här ska du agera: Om du vill dela något intressant, se till att du inte berättar alltför mycket. Kom ihåg att informationen ofta kan ses och delas vidare av vem som helst. Ignorera meddelanden från personer du inte känner igen.

Mer om hur du skyddar dig och dina pengar:

Read more news

Visar 5 av 1 084 resultat

Marknadssyn: Depåstopp

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Trots fortsatt oklarhet kring Covid-19:s påverkan på ekonomin har aktiemarknaden återhämtat nästan hela nedgången.

Nordea lanserar ny fond som kombinerar innovation och hållbarhet

Börs och investeringar

Nordea lanserar nu den nya fonden Nordea Innovation Stars som ska inrikta sig på bland annat hälsovård, teknik och hållbarhet.

Assessing sustainability through rankings – a complex matter

Our work Responsible business

Recently, Nordea was highly ranked for our sustainability work by the NGO ShareAction, while we scored relatively low in another ranking/survey. We understan...

Visar 5 av 1 084 resultat