Boränteprognos: Ljusning på arbetsmarknaden

20-10-22 10:15 | Boende och boräntor

Bostadsräntorna väntas förbli låga och arbetsmarknaden signalerar allt fler ljusglimtar. Det talar för att bostadspriserna kan fortsätta upp.

Den ekonomiska återhämtningen pågår globalt och så även i Sverige. På hemmafronten är såväl exporten som industriproduktionen tillbaka där den var före krisen. Hushållen visar tillförsikt även om den privata konsumtionen har en bit kvar till nivån före krisen.

Hushållen tycks dock inte vara alltför bekymrade då bostadspriserna slår rekord. I september steg villapriserna med hela 13 procent i Stockholm och med 8,9 procent i landet jämfört med för ett år sedan. Med tanke på att tillväxten rasade i våras och arbetslösheten ligger runt 9 procent är det en mycket stark uppgång.

Två faktorer spelar extra stor roll för bostadspriserna – räntan och den disponibla inkomsten. Riksbanken signalerar att räntorna kommer att förbli låga under lång tid och arbetsmarknaden visar klara ljuspunkter.

Arbetslösheten föll i alla län i september och veckostatistiken pekar på en fortsatt tydlig nedgång. Samtidigt skapas det nya jobb. Det är en klart bättre utveckling än den Riksbanken och flera andra myndigheter har i sina prognoser.

Stödåtgärderna har fått effekt och hushållen känner ingen större oro längre. Det talar för att bostadspriserna kan fortsätta upp eller åtminstone ligga stabilt på höga nivåer.

Samtidigt är konkurrensen mellan bolåneinstituten stor och det går inte att utesluta att räntorna på lite längre löptider kan komma ned ytterligare något. Redan attraktiva räntenivåer kan då bli än mer intressanta för hushåll som inte ämnar att flytta på en tid.

Återhämtningen ser bättre ut än befarat, men viruset är långt ifrån att vara under full kontroll. Smittspridningen är hög och det finns risker för bakslag som kan påverka arbetsmarknaden negativt i början av nästa år. Bakslag lär dock även betyda fortsatta stödåtgärder. Politiker och myndigheter lär göra vad de kan för att svensk ekonomi ska klara även en andra våg av smittspridning.

2020-10-223 månjun-21dec-21dec-22
Reporäntan 0,000,000,000,000,00
Boränta Nordea

3 mån2,392,402,452,502,50
2 år1,991,851,852,002,15
5 år1,84   1,751,751,80  2,00
Här hittar du våra aktuella räntor

Read more news

Visar 5 av 1 083 resultat

Annika Winsth, Arvid Böhm

Börsrekord - är toppen nådd?

Makroekonomi Nordea podcasts

Lyssna till ett samtal mellan Annika Winsth, Nordeas chefekonom, och Arvid Böhm, aktiestrateg på Nordea.

Bäst på Private Banking – igen!

Om Nordea

Global Finance Magazine har för andra året i rad utsett Nordea till den bästa banken inom Private Banking i Sverige. Priset är en del av ”World’s best Privat...

Nordea Social Impact Award 2020

Grace Health vinner Nordea Social Impact Award 2020

Om Nordea Hållbarhet

Priset delas ut till det bolag som bäst anses leva upp till att vara både samhällsförbättrande och ha marknadspotential.

Helheten a och o för en lyckad skattereform

Makroekonomi Nordea podcasts

Lyssna till ett samtal mellan Annika Winsth och Klas Eklund där såväl syfte som utmaningar och möjligheter diskuteras.

Marknadssyn: Håll kursen

Börs och investeringar

Den fruktade andra vågen tynger för tillfället marknaden och den kommer sannolikt även påverka återhämtningen i negativ riktning.

Visar 5 av 1 083 resultat