Boränteprognos: Reporäntan kvar på nollan

Annika Winsth, chefekonom.
20-06-25 11:03 | Boende och boräntor

Det tycks som det värsta är bakom oss vad gäller fallet i BNP, men riskerna är fortsatt påtagliga. Riksbanken är angelägen om att hålla nere räntor mot hushållen, men sänker inte reporäntan.

Det är kris i svensk ekonomi på många plan. Tvärstopp i produktionen och stora risker på arbetsmarknaden gör att de massiva stöd som implementerats från såväl regering som Riksbank ligger kvar under lång tid.

Men sannolikt har vi det värsta bakom oss då april och maj är de månader då raset var som störst. Nu går utvecklingen sakta åt rätt håll, men från en mycket låg nivå. Det går inte att utesluta att vi får bakslag och att en del av de befintliga permitteringarna övergår i varsel och arbetslöshet.

Samtidigt tycks det som att hushållen är motståndskraftiga. Krisen är en extern chock och hushållen gick inte in i krisen med svaga balansräkningar som kräver sparande och neddragen konsumtion. Tvärtom kan hushållen konsumera mer så snart restriktionerna som införts tillåter ändrat beteende.

I en miljö där vi mer eller mindre tvingas stanna hemma ökar intresset för bostadsmarknaden. Samtidigt är utbudet av villor historiskt lågt. Bostadspriserna är nu mer eller mindre tillbaka på samma nivå som före pandemin, vilket är en snabbare återhämtning än till exempel under finanskrisen och under fallet 2017.

Inflationen, så som Riksbanken mäter den, är dock fortsatt mycket låg och långt under målet. Det och den svaga ekonomiska utvecklingen skulle kunna tala för sänkt ränta. Samtidigt finns det finansiella risker med negativ ränta och Riksbanken är väl medveten om att det kan bli svårt att komma bort från minusräntan under överskådlig tid framöver. Istället för att sänka räntan stöttar Riksbanken ekonomin med stödköp av olika räntepapper, bland annat bostadsobligationer. Det innebär att räntorna hålls nere mot bland andra hushållen.

Låga räntor talar för att det inte är någon större risk att ha lån till en ränta med 3-månaders löptid. Samtidigt är räntor med längre löptider lägre, rätt mycket lägre om man väljer de längre löptiderna, vilket talar för att det kan vara attraktivt att binda delar av lånen.

2020-06-253 mån dec-20jun -21dec-21
Reporäntan*0,000,000,000,000,00
Boränta Nordea
3 mån2,392,492,492,492,49
2 år1,992,052,052,102,35
5 år1,841,901,901,952,00

Här hittar du våra aktuella räntor.

Read more news

Visar 5 av 1 072 resultat

Couple moving house looking at colour samples

Pandemin slår mot ungas boendekostnader

Pressmeddelande Boende och boräntor

Susanne Spector

Nordea: Coronakrisen är en storstadskris

Pressmeddelande Makroekonomi

Slush event in Helsinki

Slush 2020: Nordea värd för virtuella snabbmöten mellan uppstartsföretag och investerare

Digitala tjänster Om Nordea

Nordea är en huvudpartner till Slush, det ledande evenemanget i världen för uppstarts- och teknikföretag, där banken hjälper investerare och uppstartsföretag...

erial view of windmills in summer forest in Finland

Därför är hållbarhet så viktigt i pensionsförvaltningen

Sparande och pension Hållbarhet

Johan Nystedt, Nordea Liv & Pension, svarar på frågor om NLP:s förvaltningsstrategi.

Visar 5 av 1 072 resultat