Boränteprognos: Ökad smittspridning ger låga räntor

Annika Winsth, chefekonom.
20-09-25 9:59 | Boende och boräntor

Smittspridningen tar dessvärre fart igen och även om återhämtningen pågår står centralbanker på tå för att stötta ekonomierna. Det betyder att räntorna förblir låga över långt tid, så även boräntorna.

Utvecklingen, inte minst i Europa, är oroväckande med högre smittspridning än i våras på flera håll. Än så länge är dock dödstalen betydligt lägre. Det är viktigt och kan bero på att det är yngre som insjuknar nu. Stiger dödstalen och pressen på vården ökar lär vi få se fler restriktioner, vilket dämpar den återhämtning som pågår.

Än så länge är det dessvärre viruset som styr agendan och det gäller att vara både ödmjuk och flexibel. Ökad smittspridning med nya restriktioner i höst är dock ingen överraskning, utan något de flesta prognosmakare räknat med. Det ska dock mycket till för att länder stänger ned lika kraftfullt som i våras och det talar för att utvecklingen sakta fortsätter åt rätt håll.

På hemmafronten är det glädjande nog inte bara svensk ekonomi som går bättre, utan även arbetsmarknaden uppvisar flera tecken på ljusning. Inte minst är det viktigt att sysselsättningen stiger. Nordea har sedan i våras varit något mindre negativa än många andra prognosmakare så som regeringen och Riksbanken, men än så länge ser utvecklingen ut att gå än bättre än Nordeas bedömning.

Det talar för att hushållen fortsätter att visa tillförsikt och att bostads-priserna stiger något även i höst. I den miljön borde Riksbanken vara försiktig med att stimulera bostadsmarknaden genom att köpa bostadsobligationer som håller nere räntorna även mot hushållen. Riksbanken tycks dock vara fortsatt mycket bekymrad över pandemins konsekvenser och ämnar inte minska stimulanserna.

Det lär dröja länge innan reporäntan höjs, sannolikt blir det inte heller någon sänkning av räntan. Det betyder små rörelser även av bostadsräntorna. Mest troligt är att räntor med längre löptid förblir lägre än den kortaste räntan ytterligare en tid.

För hushåll kan det vara attraktivt att använda det till att binda delar av lånen. Å andra sidan ska det mycket till för att räntorna stiger markant i närtid.

2020-09-253 månjun-21dec-21dec-22
Reporäntan 0,000,000,000,000,00
Boränta Nordea

3 mån2,392,452,502,502,50