Grace Health vinner Nordea Social Impact Award 2020

Nordea Social Impact Award 2020
Medgrundare och vd till Grace Health, Thérèse Mannheimer
20-11-18 8:55 | Om Nordea | Hållbarhet

Grace Health – en digital hälsoklinik för kvinnor i tillväxtländer – vinner Nordea Social Impact Award 2020. Priset delas ut till det bolag som bäst anses leva upp till att vara både samhällsförbättrande och ha marknadspotential.

Techarenan Challenge är en entreprenörstävling för Nordens främsta startup- och tillväxtbolag, och arrangerades på Techarenan Summit 2020. Av 400 sökande valdes 50 framtidsbolag ut. På finaldagen tävlade bolagen om fyra priser och vinnarna korades.

För fjärde året i rad delar Nordea ut priset Social Impact Award till det bolag som bäst lever upp till att vara både samhällsförbättrande och uppvisa skalbarhet, marknadspotential och global applicerbarhet. Årets vinnare är Grace Health.

För en majoritet av de 1,9 miljarder kvinnor som äger sin egen telefon, men lever i låg- och medelinkomstländer, är tillgången till kvalitativ hälsoinformation och vård extremt eftersatt samt tabubelagt. Genom att kombinera avancerad mobilteknik med användarcentrisk design, har Grace Health utvecklat den första digitala hälsokliniken som vänder sig specifikt till kvinnor i tillväxtmarknader.

Peter Dalmalm, Nordea Social Impact Award 2020 232x155Peter Dalmalm, chef för företagsmarknaden på Nordea Sverige, delade ut priset med följande motivering:

”Genom att vara först med att skapa en digital kvinnohälsoklinik och tillgängliggöra kvinnors hälsa i stor skala är årets vinnare av Nordea Social Impact Award banbrytande inom hälsosektorn. Detta är en unik produkt och ett verktyg för att förbättra hälsan för miljontals kvinnor i utvecklingsländer. Den löser ett stort problem och gör skillnad på riktigt.”

Medgrundare och vd till Grace Health, Thérèse Mannheimer, berättar om affärsidén:

”Idag används Grace Health av knappt 800 000 kvinnor i Nigeria, Ghana och Kenya för att förstå och hålla koll på sin reproduktiva hälsa. Målsättningen är att fortsätta att förse denna växande grupp med information och vård samt tjänster och produkter, för att på ett skalbart sätt förbättra hälsan för kvinnor världen över.”

Priset i Nordea Social Impact Award är en resa med samtliga vinnare i Techarenan Challenge. Tidigare år har vinnardelegationen rest till Brasilien, Japan och USA. Syftet är nätverkande, knyta nya affärskontakter och få en djupare förståelse för nya marknader. På grund av rådande omständigheter kommer resan senareläggas.

Fler vinnare under finalen:

Read more news

Visar 5 av 1 083 resultat

Annika Winsth, Arvid Böhm

Börsrekord - är toppen nådd?

Makroekonomi Nordea podcasts

Lyssna till ett samtal mellan Annika Winsth, Nordeas chefekonom, och Arvid Böhm, aktiestrateg på Nordea.

Bäst på Private Banking – igen!

Om Nordea

Global Finance Magazine har för andra året i rad utsett Nordea till den bästa banken inom Private Banking i Sverige. Priset är en del av ”World’s best Privat...

Helheten a och o för en lyckad skattereform

Makroekonomi Nordea podcasts

Lyssna till ett samtal mellan Annika Winsth och Klas Eklund där såväl syfte som utmaningar och möjligheter diskuteras.

Marknadssyn: Håll kursen

Börs och investeringar

Den fruktade andra vågen tynger för tillfället marknaden och den kommer sannolikt även påverka återhämtningen i negativ riktning.

Visar 5 av 1 083 resultat