Nordea stöttar Restart the Future för att bygga 1 000 nya start-ups

Male and female computer programmers discussing over digital tablet at desk in office
20-12-21 8:00 | Företag

Nordea ska tillsammans med 13 av landets ledande bolag bygga 1 000 nya företag för att skapa nya jobbtillfällen. Det sker i programmet ”Restart the Future” som Nordea stöttar.

Programmet Restart the Future, som drivs av start up-generatorn Antler, kommer bland annat stötta entreprenörer genom utbildning, en idétävling samt genom rådgivning för bolag som är redo att skala upp. Nordea bidrar med sin finansiella expertis och sitt nätverk.

På Nordea ser vi entreprenörer som centrala i arbetet med att skapa framtidens jobb. Dagens arbetsmarknad är i förändring. Automatisering och AI driver fram en ny arbetsmarknad, vissa jobb kommer att försvinna och behöva ersättas av nya. Vi måste också ställa om till ett mer hållbart samhälle. Entreprenörer med innovativa idéer kommer att vara de som bär på lösningarna på morgondagens problem.

Vägen framåt för tillväxt

Peter-Dalmalm-232X155”Vi tror stenhårt på att entreprenörskap är vägen framåt för tillväxt, jobbskapande och inte minst för att skapa lösningar på dagens hållbarhetsutmaningar. Därför är det självklart för oss att vara med och stötta med vår expertis och vårt nätverk”, säger Peter Dalmalm, chef för företagsmarknaden på Nordea Sverige.

Nordea hjälper företag att växa på olika sätt. För snabbväxande, skalbara techbolag finns specialenheten Start-up & Growth, som erbjuder expertrådgivare och skräddarsydda lösningar. Enheten jobbar idag med många av landets mest snabbväxande bolag.

”Genom att vi engagerar oss i satsningar såsom Antler kan vi ännu mer stötta det ekosystem där start-ups verkar, och tillsammans med andra driva de frågor och förändringar som behövs”, säger Peter Dalmalm.

De 13 bolag som går in och stöttar Restart the future är: Nordea, Ericsson, Carnegie, Stena, Amazon Web Services, Max Matthiessen, ARC, Ramboll, Lannebo Fonder, Werlabs, Mavenir, Mondial and Baker McKenzie.

Programmet Restart the Future

Ambitionen är att bygga 1 000 nya bolag innan slutet av 2022. Satsningen sker främst inom tre områden:

Entreprenörsskola: En helt öppen och digital entreprenörsskola. Ansök från den 16 nov här: restartthefuture.com

Tävling för affärsidéer: Fokus ligger på att identifiera idéer och talanger som kan ha en positiv påverkan på samhället och världen. Vinnare kommer erbjudas strategisk coaching av ledare såsom Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholm, och Ash Pournouri, grundare av Brilliant Minds.

Coachning: Redan existerande start-ups kan ansöka om att få coachning av erfarna rådgivare från Restart the Futures nätverk.

Read more news

Visar 5 av 1 012 resultat

Annika Winsth Michael Skytt

Rekordpriser på bostadsmarknaden

Nordea podcasts Boende och boräntor Makroekonomi

Rekordpriser på bostadsmarknaden. Är det rimligt och vad kan vi förvänta innevarande år?

Skäl till optimism. Anmäl dig till Nordeas Economic Outlook

Makroekonomi

Anmäl dig till webbinariet och få nya Economic Outlook när den publiceras 27 januari.

Visar 5 av 1 012 resultat