Nordeas entreprenörspris går till ideella föreningen Funkibator

Pia Hammargren, grundare Funkibator.
20-06-10 9:18 | Om Nordea

2020 instiftade Nordea priset Årets Funkoprenör som delas ut till en entreprenör eller ett företag som genom sin affärsidé främjar våra olikheter som människor. Vinnaren är nu utsedd och priset går till den ideella föreningen Funkibator.

Vi människor har alla olika fysiska, psykiska och kognitiva förmågor, men samhället idag är till stora delar inte anpassat till alla våra olika olikheter. Funktionsvariationer På Nordea ser vi tillväxtpotential i företagsidéer som tar sin utgångpunkt i det så kallade funkisperspektivet. För att uppmuntra kreativitet och innovation som bidrar till ett mer inkluderande samhälle har vi instiftat Årets Funkoprenör.

- Nordea vill bidra till ett samhälle och arbetsliv som präglas av mångfald och inkludering. Genom Årets Funkoprenör vill vi lyfta initiativ som gör skillnad för människor med olika krafter och förmågor, vilket Funkibator verkligen gör, säger Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef Nordea Sverige.

Vinnaren Funkibator är en ideell förening som arbetar med utvecklingsfrågor inom området funktionsvariationer. Det kan handla om alltifrån att ta fram böcker med funkisperspektiv till att skapa ett sammanhang som alla får vara med i, som exempelvis målarworkshops och yoga. Arbetsmarknad, fritidsaktiviteter och internationella frågor är Funkibators större verksamhetsområden. Funkibator har löpande aktiviteter och attraherar hundratals personer, i alla åldrar, över hela Sverige till sina olika träffar. Dessa har under coronapandemin varit digitala. Funkibator erbjuder bland annat alternativ skolgång åt gymnasieelever, hjälp med att utöka sitt sociala kontaktnät för att hitta anställning eller starta företag samt en hjälpmedelsbutik. Huvuddelen av föreningens verksamhet är i Kronobergs län.

- Jag är otroligt glad och stolt! Just funkisområdet uppmärksammas sällan och glöms, tyvärr, ofta bort. Det finns mycket vi vill göra, bland annat nå ut till förskolor med funkisleksaker och spel, och detta pris gör att vi nu kan påbörja processen, säger Pia Hammargren, som är grundare, utvecklare och ledare för Funkibator.

Årets Funkoprenör skulle delas ut på Nordeas mångfaldsdag den 19 mars 2020 i Stockholm. På grund av rådande omständigheter med coronautbrottet har mångfaldsdagen flyttats fram till hösten.

Priset i Årets Funkoprenör är en vinstsumma på 50 000 kronor och tillgång till Nordeas Startup & Growth-enhet som ger stöd i form av rådgivning kring företagsmodellen, möjlighet till nätverk eller finansiell handledning - allt efter pristagarens önskemål och behov.

I slutet på 2019 och början på 2020 fanns möjligheten att nominera en entreprenör eller ett företag till Årets Funkoprenör. Två av finalisterna var, förutom Funkibator:

• Bara vanlig

Löpargruppen för personer med funktionsvariation som växte till en folkrörelse. De är en växande förening som är aktiv i hela landet och som anser att alla har rätt till rörelseglädje, oavsett om man springer, går eller rullar. Hos Bara Vanlig genomför man löpningen utifrån sina egna förutsättningar och de lägger fokus på rörelseglädje, delaktighet och gemenskap. Träningen utgår från en metod där fokus är bemötande, kommunikation, autonomi, delaktighet och självbestämmande.

• Novare Peritos

Ett konsultbolag vars syfte är ett ge människor, som inte alltid får, chansen att komma in på arbetsmarknaden. De arbetar med unga vuxna med funktionsvariationer, men framförallt med talanger och spetskompetenser.

"Vilka eldsjälar!"

Peter Dalmalm, chef för företagsaffären på Nordea Sverige.

Peter Dalmalm, chef för företagsaffären på Nordea Sverige, var den som fick ringa upp vinnaren Funkibator och meddela priset:

"Det känns otroligt roligt att få dela ut det här priset. Det har varit en jättespännande resa och från de bidrag som kommit in har vi alla i juryn fått ökad insikt i funkisarbetet och de här otroliga eldsjälarna och allt som görs inom området. Det finns mycket att lära här, även för det breda samhällsarbetet. Man kan säga att vi har också vunnit en del i det interna arbetet hos oss med det här priset till Årets Funkoprenör."

Read more news

Visar 5 av 1 073 resultat

Marknadssyn: Kortsiktigt brus

Börs och investeringar

Under september blev investerare påminda om att aktiemarknaden inte alltid går upp utan att det ibland också kan komma bakslag.

Nordea newbrand

90-konton - en garanti för välgörenhet

Om Nordea

2019 donerade vi totalt 18,6 miljarder kronor till organisationer med 90-konton