Nordea är stolt partner till Pride

21-05-19 14:26 | Hållbarhet

Nordea är en arbetsplats som präglas av mångfald och inkludering. Vi har förbundit oss att respektera mänskliga rättigheter, och jämlikhet är en viktig hörnsten i hela vår verksamhet. Vi engagerar oss och strävar efter att varje dag göra skillnad, och vi är därför stolta över att samarbeta med Pride även i år.

För Nordea är det väldigt viktigt att vara en inkluderande affärspartner, och en arbetsplats som präglas av mångfald, där alla tillåts vara sig själva och känner sig uppskattade för vilka de är. Inkludering och mångfald är en naturlig del av vår verksamhet, varje dag året om. Det ger oss ett bredare perspektiv och en djupare förståelse för världen omkring oss, så att vi kan bli bättre på att hjälpa våra nära 10 miljoner kunder – som alla är olika.

Christina-Gadeberg-220X130”I Nordea vill vi stå upp för det vi tror på. Att engagera oss i Pride och bidra till ett samhälle som i allt större grad präglas av mångfald, jämlikhet och inkludering, där alla tillåts vara sig själva, är något som vi strävar efter varje dag”, säger Christina Gadeberg, Chief People Officer.

Ett säkert Pride-firande ...

Pride 2021 pågår från juni till augusti i Helsingfors, Köpenhamn, Oslo och Stockholm. Liksom under 2020 sker de allra flesta aktiviteter under Pride-firandet på nätet. En rad virtuella evenemang är planerade, däribland seminarier, onlinekonserter och till och med digitala parader.

Tillsammans med de lokala Pride-organisationerna kommer vi att rätta oss efter alla hälso- och säkerhetsriktlinjer som myndigheterna utfärdar. Precis som med alla evenemang som Nordea organiserar eller deltar i kommer vi att göra allt vi kan för att prioritera våra medarbetares och kunders hälsa och säkerhet.

Nordea stöder även Pride i Estland och Polen, men för närvarande är inga aktiviteter planerade i dessa länder på grund av situationen med coronaviruset.

... där alla kan vara med

Nordea har över 28 000 medarbetare som omfattar 97 nationaliteter och som talar ungefär 50 olika språk. I vårt arbete för ökad mångfald och inkludering har vi gjort flera satsningar, till exempel medarbetarledda grupper som fokuserar på relevanta frågor kring mångfald och inkludering, riktlinjer och verktyg för att öka medvetenheten inom banken och stöd till evenemang som European Diversity Month och Pride.

”Alla har sin unika historia”, understryker Christina Gadeberg och fortsätter: ”Vi vet att en inkluderande kultur som präglas av mångfald gör oss bättre. När vi delar idéer och insikter med varandra, samarbetar och tar till oss olika perspektiv, blir vi bättre på att skapa hållbara och innovativa lösningar – tillsammans med våra kunder som alla är olika, precis som vi”.

Läs mer om Nordeas arbete för ökad mångfald och inkludering.

Read more news

Visar 5 av 1 046 resultat

Techarenan Challenge 2021: Årets finalister är utsedda

Om Nordea

Entreprenörstävlingen Techarenan Challenge 2021 samlar Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag från ett flertal branscher. Nu är årets 50 finalist...

Contact picture

Så arbetar Nordea för att motverka penningtvätt

Om Nordea

På Nordea driver vi ett strukturerat och ambitiöst arbete – varje dag – för att motverka penningtvätt och andra typer av ekonomisk brottslighet.

Marknadssyn: Växtvärk

Börs och investeringar

Även om den ekonomiska utvecklingen varit stark och rapportsäsongen ännu en gång varit klart bättre än väntat behöver marknaden ibland hämta andan, och börsu...

Visar 5 av 1 046 resultat