Boränteprognos: Fem år med minusränta är över

Annika Winsth, chefekonom.
19-12-20 10:20 | Boende och boräntor

Riksbanken har höjt räntan till noll procent, men nu blir det inte fler räntejusteringar inom överskådlig tid. Korta bostadsräntor lär höjas något som en effekt av det. Räntor med längre löptider förblir därmed lägre än de med kort löptid.

Efter fem år med negativ ränta är den perioden över för denna gång. På presskonferensen var det en i synnerhet nöjd riksbankschef som beskrev tiden med minus ränta som lyckad. Politiken har lett till stark tillväxt, en god arbetsmarknad och inflation nära målet. Kriserna har undvikits trots hög skuldsättning och en svag krona.

Huruvida inflationen förblir på målet är dock mer osäkert. Nordeas bedömning är att konjunkturen fortsätter att försvagas och stärks kronan dämpar det inflationstrycket.

Det ska dock mycket till för att Riksbanken ska sänka räntan inom kort. Blir det riktigt illa kan banken komma tillbaka i höst, men det mesta talar för att noll blir det nya normala. Risken för att räntorna ska stiga markant i närtid är också små.

Hypoteksinstitut har höjt räntor med kort löptid samtidigt som de med längre löptid inte har följt med marknadsräntorna upp. Det betyder att det är billigare att låna långt än kort idag. Den risk man tar genom att binda är om räntorna skulle fortsätta ned. Det går inte att utesluta, men att de ska falla markant känns tveksamt med tanke på vilken nivå vi kommer ifrån.

Medialt beskrivs ofta bundna räntor som ett sätt att låsa in kunderna till dåliga villkor. Med lägre bundna räntor stämmer inte det resonemanget och det är i dagsläget attraktivt att binda bolånen. Det kan dock vara klokt att inte lägga alla ägg i samma korg och välja ett par olika löptider. Risken finns annars att lånen löper ut vid en ofördelaktig räntenivå.

Risken med ränta till kort löptid är att även räntor med längre löptider höjs i linje med marknadsräntorna och det blir dyrare att binda framöver. Inte heller här ser jag någon stor dramatik framöver, även om det inte går att utesluta att även räntor med längre löptid kryper upp något. Nuvarande nivåer är allt annat lika historiskt låga.

2019-12-203 mån Jun-20Dec -20Dec -21
Reporäntan*-0,250000
Boränta Nordea
3 mån2,192,352,352,352,35
2 år2,092,092,152,202,30
5 år1,992,052,052,102,15
*reporäntan om 0,00% gäller från 8 januari

Här hittar du våra aktuella räntor.

Read more news

Visar 5 av 1 045 resultat

Young woman sitting on the jetty

Alla Hjärtans Dag: Se upp för kärlekssvindlare

Hållbarhet

Nordeas team som bekämpar bedrägerier ger tips om hur du upptäcker och undviker kärlekssvindlare på nätet.

Koncernchefens kommentar till resultatet för det fjärde kvartalet

Om Nordea Frank Vang-Jensen

Nordea's VD Frank Vang-Jensen kommenterar resultatrapporten för det fjärde kvartalet som släpptes idag.

Marknadssyn: Häng med i svängarna

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Våra investeringsstrateger har släppt en alldeles färsk marknadssyn för februari.

Nordea Klimatfond vinner pris som Årets uppstickare

Sparande och pension Responsible investment Om Nordea