Johan Näs ny chef för Corporate Merchant Banking Sverige

10-04-13 10:30 | Pressmeddelanden

Johan Näs har utsetts till chef för Nordeas Corporate Merchant Banking i Sverige. Han tillträder sin nya tjänst den 3 maj 2010.

Han kommer närmast från konsultföretaget McKinsey & Company. Han är partner i företaget sedan nio år tillbaka och har bland annat varit chef för den nordiska corporate finance-avdelningen.

Johan Näs har en bred erfarenhet av konsultuppdrag för banker & försäkringsbolag och private equity samt har haft fokus på strategi och corporate finance frågor för nordiska storföretag. Med uppväxt i Finland, konsulterfarenhet i hela Norden inkluderande yrkesverksamma år såväl i Oslo som i Stockholm har Johan Näs en stark nordisk förankring som passar väl in i Nordea.

"Ett initiativ i vår välavvägda tillväxtstrategi är att stärka Nordeas ställning inom storföretagssegmentet i Sverige, ett område där Nordea har gjort betydliga framsteg under senare år. Jag är glad att ha kunnat rekrytera Johan Näs som med sin gedigna kompetens ökar våra möjligheter att flytta fram våra positioner på detta område genom att fortsätta erbjuda våra storföretagskunder kvalificerade helhetslösningar", säger Hans Jacobson, chef för den svenska bankrörelsen.

Johan Näs efterträder Karl Ekenger som blir senior advisor.

För ytterligare information:

Johan Näs, 070-377 65 14