Ny chef för Nordea Asset Management

16-12-14 10:28 | Pressmeddelande | Om Nordea

Nordea har utsett Nils Bolmstrand till ny chef för Nordea Asset Management, Nordens största kapitalförvaltare.

- Nils Bolmstrand är rätt person att driva vidare den starka utvecklingen inom Nordea Asset Management. Han har kunskap och erfarenhet från kapitalförvaltningsområdet, och ledarförmågor och personliga egenskaper som krävs, säger Snorre Storset, chef för Nordea Wealth Management.

Nils Bolmstrand, 44, är idag chef för Nordea Life & Pensions. Han har tidigare haft olika chefsposter inom Nordea Asset Management och Skandias kapitalförvaltningsdivision. Han tillträder sin nya befattning den 1 januari 2017.

Nordea Asset Management är sedan årsskiftet nummer 1 i Europa när det gäller att attrahera nya tillgångar, och har under de senaste fyra åren legat bland Europas topp 10 sett till försäljning av kapitalförvaltningstjänster. Sedan 2011 har kunder utanför Nordea stått för 60 procent av Nordea Asset Managements försäljning. Nordea Asset Managements totala förvaltade kapital uppgick i slutet av tredje kvartalet 2016 till 215 miljarder euro.

Johan Nystedt har utsetts till tf chef för Nordea Life & Pensions. Han fortsätter som chef för den svenska liv- och pensionsorganisationen under sin tid som tf chef.