"Storslam" för Nordeas Sverigefonder

John Hernander och Filippa Gerstädt, fondförvaltare
18-01-10 12:29 | Börs och investeringar

Nordeas Sverigefonder tog fyra av fem topplaceringar i sin kategori förra året med ESG-fonden Nordea Swedish Stars i den absoluta toppen. Det är första gången en fond med särskild inriktning på miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning tar förstaplatsen.

”Inom kategorin rena Sverigefonder tar Nordea storslam med fyra av fem fonder i toppen”, skriver Dagens Industris reporter Hans Bolander i en artikel idag tisdag.

Nordea Swedish Stars noterade en uppgång på 17,6 procent förra året, jämfört med 9,5 procent för börsens utdelningsindex. Nordea Olympia ökade 17,2 procent, Nordea Swedish Ideas med 16 procent och och den gamla allemansfonden Nordea Alfa med 15,3 procent. Alla fonderna förvaltas av John Hernander och Filippa Gerstädt.

John Hernander säger i en kommentar till tidningen att det svenska förvaltningsteamet har en hög aktiv risk i förvaltningen och är uthålligt i valet av bolag. Bolag som fonderna ägt länge, som lastbilstillverkaren Volvo samt teleoperatörerna Millicom och Tele2, hade ett starkt år 2017.

Läs fler nyheter

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Hållbarhet Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Nordeas kontaktlösa kort är säkra

Privatekonomi

Hur säkert är det med kontaktlösa köp egentligen?

Så funkar GDPR för våra kunder

Om Nordea

GDPR, Mifid2 och PSD2 är alla nya regelverk från EU som träder i kraft under 2018.

7 miljarder pensionspengar blir nu grönare

Hållbarhet Sparande och pension

Nordea Liv & Pensions traditionellt förvaltade pensionsportfölj ska nu ställa om till enbart hållbara investeringar.

Tävlingsvillkor #duharminrygg

Om Nordea

Så här går det till att tävla med Nordea om festivalbiljetter 2018.