"Storslam" för Nordeas Sverigefonder

John Hernander och Filippa Gerstädt, fondförvaltare
18-01-10 12:29 | Börs och investeringar

Nordeas Sverigefonder tog fyra av fem topplaceringar i sin kategori förra året med ESG-fonden Nordea Swedish Stars i den absoluta toppen. Det är första gången en fond med särskild inriktning på miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning tar förstaplatsen.

”Inom kategorin rena Sverigefonder tar Nordea storslam med fyra av fem fonder i toppen”, skriver Dagens Industris reporter Hans Bolander i en artikel idag tisdag.

Nordea Swedish Stars noterade en uppgång på 17,6 procent förra året, jämfört med 9,5 procent för börsens utdelningsindex. Nordea Olympia ökade 17,2 procent, Nordea Swedish Ideas med 16 procent och och den gamla allemansfonden Nordea Alfa med 15,3 procent. Alla fonderna förvaltas av John Hernander och Filippa Gerstädt.

John Hernander säger i en kommentar till tidningen att det svenska förvaltningsteamet har en hög aktiv risk i förvaltningen och är uthålligt i valet av bolag. Bolag som fonderna ägt länge, som lastbilstillverkaren Volvo samt teleoperatörerna Millicom och Tele2, hade ett starkt år 2017.

Läs fler nyheter

Nordea Fonder vinner utmärkelsen Årets Fondbolag 2017

Sparande och pension

Nordea Fonder har utsetts till Årets Fondbolag 2017 av Fondmarknaden.se, Sveriges största handelsplats för fonder.

Nordea är Årets Prispressare

Om Nordea

Tidningen Privata Affärer har utsett Nordea till Årets Prispressare efter vår sänkning av courtaget på aktiehandel.

Annika Winsth: Ingen räntehöjning i sikte

Makroekonomi

Kronan är svag, svagare än vad Riksbanken räknat med, och inflationen är därmed högre än väntat.

Nordea investerar i fintech-bolaget Betalo

Om Nordea

I och med investeringen fördjupas relationen med det svenska bolaget efter det samarbetsavtal som tecknades i mars 2017.