I behov av finansiering? Tänk på det här först!

17-09-15 9:40 | Företag | Stefan Andersson

Jag träffade nyligen en kund som driver ett tech-företag sedan många år tillbaka. Han menade att intresset för tech och just tech-startups aldrig varit större än det är idag. Även statistiken är på hans sida, nyhetssajten Breakit har kartlagt investeringsviljan under 2016. Resultatet är svindlande, under perioden 1 januari till 30 december har nästan 17 miljarder kronor investerats i olika svenska tech-företag. Det är den högsta summan någonsin i Sverige, nästan dubbelt så mycket som året innan och fyra gånger mer än 2014.

Även media visar ett stort intresse att följa dessa företagsresor. Ett aktuellt exempel är Di Digital Startup Tour entreprenörstävlingen som tar tempen på Sveriges startupscen i jakten på nästa stora tech-succé. Nystartade tech-bolag ges möjligheten att pitcha sin affärsidé inför en erfaren och namnkunnig jury. Nordea sponsrar tävlingen och jag ser det som en bra möjlighet att bidra till den svenska startupscenen och samtidigt få relevanta insikter om de utmaningar och möjligheter som många av våra nuvarande och framtida kunder står inför.

Trots ett stort intresse och en högre investeringsvilja än någonsin tidigare är det många företag som inte har koll på vad man bör tänka på när man söker finansiering hos en investerare eller annan finansiär som banken. Någon form av finansiering är ofta en förutsättning för att företag ska kunna växa. Därför är det smart att i god tid kolla upp vilka möjligheter som finns. Allra vanligast är att ägaren själv tillför kapital till sitt företag. Men man ska inte heller vara rädd för att söka finansiering externt. Innan man till exempel kontaktar banken för att diskutera ett lån eller en kredit är det viktigt att göra hemläxan. Här kommer några av mina bästa tips:

• Tänk efter: vilka finansieringsbehov ser du för ditt företag på kort och lång sikt? Det finns olika sätt att finansiera sitt företag på och det är viktigt att skapa sig en helhetsbild så tidigt som möjligt. Fundera därför på vad du behöver för att på kort sikt kunna gå runt med din verksamhet? Och hur ska du långsiktigt kunna växa och expandera? I dessa frågor kan banken vara till hjälp. I Nordeas nya verktyg Affärsdialog hjälper vi dig att analysera bolagets kassaflöde och balansräkning för att kunna besvara dessa frågor på ett enkelt och smidigt sätt.
  • Ha ordning på dina papper! Oavsett vilken finansiär du vänder dig till kommer du behöva visa upp en genomarbetad affärsplan för ditt företag. Det är också viktigt med kalkyler som visar framtida resultat- och balansräkning, framför allt företagets kassaflöde, det vill säga betalningsströmmarna till och från ditt företag.
  • Hur ska du betala tillbaka ditt lån? Redan innan du söker finansiering är det viktigt att ha tänkt igenom hur din återbetalningsplan skulle kunna se ut. Var ärlig med vilka risker och utmaningar företaget står inför och hur ni planerar att möta dem.

Jag ser fram emot att fortsätta följa svenska tech-framgångar och hoppas på att se fler företag som Klarna, Spotify och Skype ska fortsätta imponera omvärlden med sina affärsidéer och affärsmodeller. På vägen dit stöttar vi både tävlingar som Di Digital och ger rådgivning och stöd till dessa entreprenörer.

Se gärna avsnittet ”Hur kan du finansiera ditt företag" där min kollega Susanne Helin och jag pratar om vad man bör tänka på när det kommer till finansiering.

Senaste blogginlägg av Stefan Andersson

Stefan Anderssons blogg om företagande

Nöjda medarbetare är nyckeln till framgång

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson om hur nöjda medarbetare är nyckeln till framgång

Med Almedalen i backspegeln

Företag Digitala tjänster Stefan Andersson

Reflektioner av Stefan Andersson

Stefan Anderssons blogg om företagande

Så skapar vi rätt förutsättningar för företagare

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson om hur vi skapar förutsättningar för att fler ska starta företag.

Stefan Anderssons blogg om företagande

Entreprenörerna är våra nya idoler

Företag Digitala tjänster Stefan Andersson

Stefan Andersson om den starka svenska företagsandan.