Så här minskar du valutarisken

17-02-20 16:42 | Börs och investeringar

Det pratas mycket om risker och vilken risk du som företagare är redo att ta i ditt företag, men en risk som jag tycker att vi pratar för lite om är valutarisken. Trots att det finns stora möjligheter att säkra valutan vid import och export så är det i dagsläget förvånansvärt få företag som faktiskt gör det.

Som företagare i Sverige är du ofta beroende av handel med andra länder och därmed tar du också en valutarisk, eftersom du måste leva med att valutakurserna går upp och ned.

När man tittar på världen idag, och just valutamarknaden, så kan man se att det är en föränderlig och rätt så utmanande marknad att ta risker i. Lyckligtvis finns det olika sätt att skydda sig mot riskerna på. Det viktigaste är att se till att hantera dem på något sätt, det räcker inte med att hålla tummarna. De som väljer att inte valutasäkra sin handel internationellt spekulerar faktiskt med företagets intäkter och kostnader, vilket i slutändan kan påverka hela årsresultatet.

Här är några av mina tips på hur du kan hantera valutarisken:

• Öppna ett valutakonto som gör att du slipper växlingar när pengar går till och från kontot.
  • Valutasäkra dina affärer, så att du vet vilken affärsmarginal eller inköpskostnad du får direkt när du gör en affär.
  • Ta höjd för kursförändringarna i din prissättning genom att skapa en större marginal.
  • Skriv in en valutaklausul i avtalet som talar om att priserna ändras beroende på kursförändringar i en viss valuta.

Läs mer om vilka lösningar vi på Nordea erbjuder när det kommer till hantering av valutarisker. Exempelvis så har vi något som heter Tilläggspaketet Utland som gör att du kan hantera valutaväxlingar och valutasäkringar snabbt, enkelt och när det passar dig.

Läs fler nyheter

Almedalen 2018 - här hittar du Nordea

Om Nordea Privatekonomi

Årets program för Nordea på Almedalen hittar du här.

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Hållbarhet Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Nordeas kontaktlösa kort är säkra

Privatekonomi

Hur säkert är det med kontaktlösa köp egentligen?

Så funkar GDPR för våra kunder

Om Nordea

GDPR, Mifid2 och PSD2 är alla nya regelverk från EU som träder i kraft under 2018.

7 miljarder pensionspengar blir nu grönare

Hållbarhet Sparande och pension

Nordea Liv & Pensions traditionellt förvaltade pensionsportfölj ska nu ställa om till enbart hållbara investeringar.