Så här minskar du valutarisken

17-02-20 16:42 | Börs och investeringar

Det pratas mycket om risker och vilken risk du som företagare är redo att ta i ditt företag, men en risk som jag tycker att vi pratar för lite om är valutarisken. Trots att det finns stora möjligheter att säkra valutan vid import och export så är det i dagsläget förvånansvärt få företag som faktiskt gör det.

Som företagare i Sverige är du ofta beroende av handel med andra länder och därmed tar du också en valutarisk, eftersom du måste leva med att valutakurserna går upp och ned.

När man tittar på världen idag, och just valutamarknaden, så kan man se att det är en föränderlig och rätt så utmanande marknad att ta risker i. Lyckligtvis finns det olika sätt att skydda sig mot riskerna på. Det viktigaste är att se till att hantera dem på något sätt, det räcker inte med att hålla tummarna. De som väljer att inte valutasäkra sin handel internationellt spekulerar faktiskt med företagets intäkter och kostnader, vilket i slutändan kan påverka hela årsresultatet.

Här är några av mina tips på hur du kan hantera valutarisken:

• Öppna ett valutakonto som gör att du slipper växlingar när pengar går till och från kontot.
  • Valutasäkra dina affärer, så att du vet vilken affärsmarginal eller inköpskostnad du får direkt när du gör en affär.
  • Ta höjd för kursförändringarna i din prissättning genom att skapa en större marginal.
  • Skriv in en valutaklausul i avtalet som talar om att priserna ändras beroende på kursförändringar i en viss valuta.

Läs mer om vilka lösningar vi på Nordea erbjuder när det kommer till hantering av valutarisker. Exempelvis så har vi något som heter Tilläggspaketet Utland som gör att du kan hantera valutaväxlingar och valutasäkringar snabbt, enkelt och när det passar dig.

Läs fler nyheter

Kommentar till Svenska Dagbladets undersökning

Om Nordea

Svenska Dagbladet rapporterar idag om en undersökning som de genomfört.

Annika Winsth: Risker med expansiv budget

Makroekonomi

"Ekonomin närmar sig snabbt kapacitetstaket."

pulse om börsen

Nordea Pulse om börsen, mode och fonder

Nordea podcasts Nordea podcasts

I detta avsnitt av Nordea Pulse träffar vi fondförvaltaren John Hernander.

nordea entre

5 svar på vanliga missförstånd om banken

Om Nordea

Vi reder ut vad som hände med skattepengarna på 90-talet.

”Vi finns här för våra kunder”

Om Nordea

Moderbolagets säte ska flytta till Finland.