Så minskar du valutarisken

17-03-13 12:51 | Digitala tjänster | Stefan Andersson

Det pratas mycket om risker och vilken risk du som företagare är redo att ta i ditt företag, men en risk som jag tycker att vi pratar för lite om är valutarisken. Trots att det finns stora möjligheter att säkra valutan vid import och export så är det i dagsläget förvånansvärt få företag som faktiskt gör det.

Som företagare i Sverige är du ofta beroende av handel med andra länder och därmed tar du också en valutarisk, eftersom du måste leva med att valutakurserna går upp och ned.

När man tittar på världen idag, och just valutamarknaden, så kan man se att det är en föränderlig och rätt så utmanande marknad att ta risker i. Lyckligtvis finns det olika sätt att skydda sig mot riskerna på. Det viktigaste är att se till att hantera dem på något sätt, det räcker inte med att hålla tummarna. De som väljer att inte valutasäkra sin handel internationellt spekulerar faktiskt med företagets intäkter och kostnader, vilket i slutändan kan påverka hela årsresultatet.

Här är några av mina tips på hur du kan hantera valutarisken:

• Öppna ett valutakonto som gör att du slipper växlingar när pengar går till och från kontot.
  • Valutasäkra dina affärer, så att du vet vilken affärsmarginal eller inköpskostnad du får direkt när du gör en affär.
  • Ta höjd för kursförändringarna i din prissättning genom att skapa en större marginal.
  • Skriv in en valutaklausul i avtalet som talar om att priserna ändras beroende på kursförändringar i en viss valuta.

Läs mer om vilka lösningar vi på Nordea erbjuder när det kommer till hantering av valutarisker. Exempelvis så har vi något som heter Tilläggspaketet Utland som gör att du kan hantera valutaväxlingar och valutasäkringar snabbt, enkelt och när det passar dig.

Tidigare blogginlägg

Tips för den snåriga beskattningsdjungeln

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Eftersom vi som arbetar på bank ofta får frågor från kunder om hur vinster och förluster på aktier och andra värdepapper ska beskattas i ett aktiebolag, komm...

5 ekonomiska skillnader mellan att vara gift och sambo

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vad innebär det egentligen att gifta sig? Förutom den romantiska delen så är det också ett avtal som träffas.

Vill du driva en snabbväxande startup? Glöm inte de tråkiga detaljerna

Företag Företagsbloggen Företagsbloggen

Traditionellt har tillväxten i ett företag begränsats av lönsamhet och kassaflöde.

Så försäkrar du ditt företag till framgång

Företag Företagsbloggen Företagsbloggen

En undersökning som vi genomförde tillsammans med Kantar Sifo visar att bland företag med 1 till 50 anställda är mer än hälften som inte erbjuder någon sjukf...

Så slipper du trädgårdsångest

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Det är inte helt gratis att ha en trädgård och vi lägger gärna pengar på att fixa, visar min senaste undersökning.