Entreprenörerna är våra nya idoler

17-04-27 11:55 | Företag | Digitala tjänster | Stefan Andersson

I Sverige är företagsandan starkare än någonsin! Den årliga globala undersökningen Amway Global Entrepreneurship Report, visar att 93 procent av svenskarna är positivt inställda till entreprenörskap. Samma siffra för resten av Europa är 74 procent. Det här tror jag beror på många olika saker men framförallt att vi i Sverige har fostrat så många framgångsrika entreprenörer under de senaste åren: Daniel Ek (Spotify), Isabella Löwengrip (bloggare och multientreprenör), Carl Pei (Oneplus) och Niklas Zennström (Skype, Kazaa, Joost), är bara några exempel.

Millennials, den första generationen som haft internet under stor del av sin uppväxt, lyfter entreprenöriella faktorer som egen frihet och möjligheten att skapa något eget framför faktorer som fast lön eller bestämda arbetsuppgifter när de listar saker de värdesätter i arbetslivet. Det är tydligt att det pågående generationsskiftet kommer ha stor inverkan på framtidens arbetsmarknad och att vi förhoppningsvis kommer se fler egenföretagare inom kommande år.

Vi svenskar ligger också högt i ranking när det kommer till digital mognad. Många företag behärskar digitaliseringen och ser den som ett verktyg för framgång istället för något främmande och utmanande. Det är svenska Klarna, Skype och Spotify, några av världens främsta Tech-företag tydliga exempel på.

Trots att vi är så positivt inställda till att starta eget företag (70 procent av alla svenskar kan tänka sig att starta eget, 50 procent tror sig vara bra på det och 15 procent säger att de verkligen vill göra det) är det ändå bara 0,6 procent som faktiskt startar eget varje år. Vad det beror på är svårt att säga men troligtvis har det att göra med det faktum att starta företag fortfarande är ett stort kliv starkt förknippat med mycket mod, engagemang, tid och pengar.

Som affärspartner har vi som bank ett stort ansvar att leva upp till de förväntningar och krav som dagens företag ställer. Vi behöver tänka nytt och många gånger ändra sättet vi arbetar på. Därför har intraprenörskap blivit en viktig ingrediens i hur vi arbetar som bank, där våra medarbetares och kunders preferenser, tankar och idéer står i centrum.

Vi vill bidra till ett ökat företagande och har sett att ett av de bästa sätten att motivera fler att starta eget är att vara ute i samhället och prata med entreprenörer och förklara varför vi tror företagande är en framtidsbransch och hur vi kan hjälpa till. Åre Business Forum, Almedalen och Nyföretagarveckan är några exempel där jag och mina kollegor finns på plats under året. I samarbete med Nyföretagarcentrums Nyföretagarveckan turnerade vi denna vecka landet runt och besökte städer som, Göteborg, Norrköping, Malmö och Växjö. Vi har tagit pulsen på många fantastiska och drivna entreprenörer och fått höra om utmaningarna de står inför och vad de behöver hjälp med för att bli ännu mer framgångsrika.

Dessa möten har verkligen inspirerat oss och hur vi kan utveckla våra tjänster och rådgivning på bästa sätt. Jag är övertygad om att svenskarnas entreprenörsanda kommer att fortsätta öka och att dagens entreprenörer även kommer vara morgondagens idoler samt att fler går från tanke till handling och tar steget att starta eget företag. Ni som gör det är värda allt stöd och all beundran!

Senaste blogginlägg av Stefan Andersson

Stefan Anderssons blogg om företagande

Därför är sociala företag framtiden

Företag Stefan Andersson

Vad är då socialt entreprenörskap och varför är det så viktigt att initiativ som Norrsken Foundation finns till?

Stefan Anderssons blogg om företagande

I behov av finansiering? Tänk på det här först!

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson tipsar om vad som är bra att tänka på när man söker finansiering

Stefan Anderssons blogg om företagande

Nöjda medarbetare är nyckeln till framgång

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson om hur nöjda medarbetare är nyckeln till framgång

Med Almedalen i backspegeln

Företag Digitala tjänster Stefan Andersson

Reflektioner av Stefan Andersson

Stefan Anderssons blogg om företagande

Så skapar vi rätt förutsättningar för företagare

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson om hur vi skapar förutsättningar för att fler ska starta företag.