Nöjda medarbetare är nyckeln till framgång

17-08-23 15:32 | Företag | Stefan Andersson

Hösten ligger runt hörnet och de flesta är tillbaka på jobbet efter vad som förhoppningsvis varit en lång och skön sommar. För många innebär semester inte enbart avkoppling och återhämtning utan också tankar om förändring. Ny statistik visar att hela tre av tio arbetande svenskar funderar på att söka sig till en ny arbetsplats efter sommaren. Många företag och chefer står därmed inför en stor utmaning när sommaren blir till höst och förändringens vindar blåser.

Det är en vanlig uppfattning att tillgång på kapital är den största utmaningen för att företag ska kunna växa, men återkommande undersökningar visar att företags tillväxtmöjligheter snarare handlar om att få tag i och behålla kompetenta medarbetare. Dessa nyckelpersoner är ofta helt avgörande för företagets utveckling, så när du har hittat medarbetare som bidrar till verksamheten gäller det därför att göra allt du kan för att behålla dem.

En vanlig missuppfattning som jag ofta stöter på är att många företagare tror att deras personal framförallt motiveras av en hög lön, men på önskelistan idag står allt oftare faktorer som en bra arbetsmiljö, trevliga kollegor och uppmuntrande ledarskap, stöttning och coachning. Att attrahera medarbetare idag görs inte heller på samma sätt som för fem eller tio år sedan. Det har skett ett stort generationsskifte på arbetsmarknaden och många personer som är födda på 80- eller 90-talet efterfrågar andra saker än tidigare generationer. Att få eget ansvar, tillgång till utbildning och bra pensions- och försäkringslösningar värderas i många fall högre än till exempel lön.

Det gäller därför att verkligen lyssna på och förstå vad ens medarbetare vill ha av sin arbetsgivare för att trivas och vilja stanna. Jag skulle vilja uppmuntra alla företagsledare som nu kommer tillbaka från semestern: släng er inte in i höstens uppdrag och affärer utan ta er tid att fundera på frågor som ”Vad kan jag göra för att behålla mina medarbetare?”, ”Vad skulle det kosta om vi förlorade en av våra nyckelpersoner?”, ”Vad skulle hända om min bäste säljare gick till vår konkurrent?” och ”Hur mycket är jag villig att göra för att ha kvar den här personen?”.

Min förhoppning är att dessa frågor kommer väcka dialog och få eventuella medarbetare som går i byta-jobb-tankar att känna att ”Jag har en arbetsgivare som bryr sig om mig, här vill jag stanna”.

Se gärna avsnittet ”Smart företagande” där jag och min kollega Susanne Helin pratar om just hur man kan tänka för att behålla nyckelpersoner här

Senaste blogginlägg av Stefan Andersson

Stefan Anderssons blogg om företagande

I behov av finansiering? Tänk på det här först!

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson tipsar om vad som är bra att tänka på när man söker finansiering

Med Almedalen i backspegeln

Företag Digitala tjänster Stefan Andersson

Reflektioner av Stefan Andersson

Stefan Anderssons blogg om företagande

Så skapar vi rätt förutsättningar för företagare

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson om hur vi skapar förutsättningar för att fler ska starta företag.

Stefan Anderssons blogg om företagande

Entreprenörerna är våra nya idoler

Företag Digitala tjänster Stefan Andersson

Stefan Andersson om den starka svenska företagsandan.