Nordean palvelukatko pitkittyi odotetusta – suurin osa palveluista toimii

Lehdistötiedote | 08-03-2021 11:30

Nordean tietojärjestelmille tehtiin sunnuntain aikana mittavat muutostyöt, joiden tarkoituksena on varmistaa jatkossa mahdollisimmat sujuvat ja luotettavat pankkipalvelut. Valitettavasti suuri muutos ei sujunut kaikilta osin suunnitelmien mukaan, ja katko pitkittyi ennalta ilmoitetusta. Suurin osa pankkipalveluista palautui toimimaan maanantaiaamuna. Pankki on äärimmäisen pahoillaan asiakkailleen aiheutuneesta haitasta ja mielipahasta.

Tehdyt muutostyöt olivat osittain normaaleja muutos- ja ylläpitotöitä pankin järjestelmille, mutta tällä kertaa esimerkiksi kaksi vanhaa IT-konesalia siirrettiin kokonaan uuteen moderniin konesaliympäristöön. Samalla uudistettiin pankin tietoliikenneverkkoja ja asennettiin uusia ohjelmistoja. Tämänkaltaiset isot muutos- ja ylläpitotyöt tehdään vaiheittain, ja valitettavasti kaikkia teknisiä huolto- ja muutostöitä ei voida tehdä ilman asiakasvaikutuksia.

”Tehdyt muutostyöt olivat aivan välttämättömiä, mutta emme missään tapauksessa odottaneet, että katko venyisi. Tavoitteena kaikissa muutostöissä on, että pystymme tarjoamaan entistäkin parempaa palvelua asiakkaille jatkossa. Olemme äärimmäisen pahoillamme katkon venymisestä aiheutuneesta haitasta asiakkaillemme ja tehneet kaikkemme, että palvelut palautuvat normaaleiksi mahdollisimman pikaisesti”, kertoo Nordean henkilöasiakkaista Suomessa vastaava johtaja Jani Eloranta

Suurin osa pankkipalveluista palasi toimintaan varhain maanantaiaamuna, ja esimerkiksi kortilla maksaminen toimi pääsääntöisesti läpi katkon.

Seuraavat palvelut ovat olleet käytössä maanantaista 8.3. aamusta tai aamupäivästä:

• Korttimaksaminen normaalisti sekä myymälässä että verkossa

• Tunnistautuminen tunnuslukusovelluksella sekä -laitteella

• Kirjautuminen verkko- ja mobiilipankkiin sekä esimerkiksi saldotietojen katselu

• Käteisen debit-nosto automaateilta

Muut palvelut palautetaan toimimaan niin pian kuin mahdollista.Nordea tiedottaa katkon päättymisestä verkkosivuillaan, sosiaalisen median kanavissa sekä asiakaspalvelussa.

Lisätietoja: Nordea, viestintä, media [at] nordea.fi (media[at]nordea[dot]fi), 09 4245 1006