Beklager...

Siden findes desværre ikke på dansk

Bliv på siden | Fortsæt til en relateret side på dansk

Nordean vuosikertomus – tulos ja johdon palkkiot

Pörssitiedotteet | 17-02-2012 11:00

Nordean julkaisee tänään vuosikertomuksensa Internetissä osoitteessa nordea.com.

Vuosikertomuksessa kerrotaan muun muassa, että avain- ja private banking -asiakkaiden määrä kasvoi vuonna 2011. Asiakasohjelmiin saatiin 140 000 uutta henkilöasiakasta. Nordea vahvisti asemaansa myös johtavana suurten, kansainvälisten yritysten pankkina Pohjoismaissa. Volyymikasvun ansiosta tuotot nousivat kaikkien aikojen korkeimmalle tasolle.

Nordean tehosti toimintaansa vuoden aikana. Tavoitteena on ollut lieventää uuden sääntelyn vaikutuksia asiakkaisiin. Kulujen kasvuvauhti hidastui vuoden jälkipuoliskolla, ja viimeisen vuosineljänneksen kulut olivat pienemmät kuin edellisvuoden vastaavalla neljänneksellä. Luottotappioita kertyi vuonna 2011 hieman vähemmän kuin vuonna 2010. Liikevoitto oli 3,5 miljardia euroa eli samalla tasolla kuin se on ollut viime vuosina.

Oman pääoman tuotto vuodelta 2011 oli noin 11 prosenttia. Vakavaraisuus parantui vuoden aikana ja ydinvakavaraisuussuhde oli yli 11 prosenttia. Nordea on vakaan taloudellisen kehityksensä ansiosta pystynyt säilyttämään vahvan asemansa varainhankinnassa. Pankki laski vuoden aikana liikkeeseen yhteensä 32 miljardia euroa pitkäaikaisia lainoja.

- Vuosi 2011 oli Nordealle tärkeä vuosi. Liiketoiminnan vire oli vahva vuoden alussa. Toteutimme vuoden aikana toimenpiteitä, joilla pyrimme lieventämään uuden sääntelyn vaikutuksia asiakkaisiimme. Vähensimme kustannuksia ja tehostimme pääoman käyttöä. Näin voimme jatkossakin tarjota asiakkaille turvallisen pankin asiantuntevat neuvontapalvelut ja kilpailukykyiset hinnat, konsernijohtaja Christian Clausen sanoo.

Vuosikertomuksessa esitetään myös tietoja konsernin johdolle vuonna 2011 maksetuista palkkioista. Kuten vuoden 2011 yhtiökokouksessa kerrottiin, konsernijohtajan kiinteää palkkaa nostettiin 10,5 miljoonaan Ruotsin kruunuun vuodessa. Lisäksi hänelle maksettiin muuttuvana palkanosana hieman yli 25 prosenttia kiinteästä palkasta. Eläkettä hän saa 60 vuotta täytettyään 50 prosenttia kiinteästä palkasta. Kokonaisuudessaan konsernijohtajan palkkiot ja edut ovat samalla tasolla kuin vastaavan kokoisissa pohjoismaisissa yhtiöissä ja huomattavasti pienemmät kuin Nordean kokoisissa eurooppalaisissa pankeissa.

- Nordea on yksi Euroopan suurimmista pankeista. Konsernijohtajan palkkaa nostettiin vuoden 2011 alussa ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen. Palkan taso ja rakenne ovat markkinakäytännön mukaiset mutta eivät läheskään markkinoiden suurimmat. Tämä on Nordean palkkiopolitiikan mukaista, Nordean hallituksen palkkiovaliokunnan puheenjohtaja ja hallituksen varapuheenjohtaja Marie Ehrling sanoo.

Lisätietoja:
Kati Tommiska, konserniviestintä, 09 165 42320

Nordean visiona on olla vahva eurooppalainen pankki, joka luo merkittävää arvoa asiakkailleen ja omistajilleen ja joka on tunnettu osaavasta henkilöstöstään. ”Teemme sen mahdolliseksi” - autamme asiakkaitamme pääsemään tavoitteisiinsa tarjoamalla heille laajan valikoiman pankkitoimintaan, varallisuudenhoitoon ja vakuutuksiin liittyviä palveluja. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta ja noin 1 400 konttoria. Markkina-arvolla mitattuna Nordea on kymmenen suurimman kattavia finanssipalveluja tarjoavan pankin joukossa Euroopassa. Nordea noteerataan NASDAQ OMX:n pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa.
www.nordea.com